NieuwsVerkeersveiligheid
Amper 5 procent Vlaamse fietspaden veilig
Van de eenrichtingsfietspaden langs de Vlaamse gewestwegen voldoet amper 5,4 procent aan de nieuwe normen uit het Fietsvademecum. Dat schrijven de kranten van Mediahuis.
In het Fietsvademecum, dat midden vorig jaar nog grondig geüpdatet werd, zijn strengere normen voor fietspaden vastgelegd. Zo moeten fietspaden langs de Vlaamse wegen voortaan minstens 2 meter breed zijn in elke rijrichting. Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg, blijkt dat amper 5,4 procent van de eenrichtingsfietspaden langs de gewestwegen aan die norm voldoet. Voor dubbelrichtingsfietspaden gaat het om 11,4 procent. Die zijn minstens 3 meter breed.
De fietspaden in de provincie Vlaams-Brabant scoren het slechtst. Amper 2,8 procent van de eenrichtingsfietspaden voldoet daar aan de norm. Ook Oost-Vlaanderen scoort met 3,4 procent slecht. Limburg (5 procent) en West-Vlaanderen (5,5) vormen de middenmoot. De eenrichtingsfietspaden in de provincie Antwerpen zijn gemiddeld genomen het breedst. 9,6 procent van de 1.309 kilometer fietspad is er 2 meter of breder.
Dossier Verkeersdoden
We sterven minder in de auto, maar fietser en voetganger steeds vaker de pineut: de harde cijfers achter de verkeersdoden
‘De gedachte dat dat kind zonder moeder verder moet, is ondraaglijk’: hoe voelt het om iemand dood te rijden?
“Willen we de veiligheid van onze fietsers garanderen zijn veilige fietspaden cruciaal”, zegt Lambrecht. “Maar dat betekent dat ze breed genoeg en vrijliggend moeten zijn. Helaas voldoet vandaag maar een klein deel van onze fietspaden aan die nieuwe norm, ondanks de hoge budgetten die de afgelopen jaren naar fietsinfrastructuur gingen. Wil Vlaanderen zijn eigen opgestelde norm halen, is er nog veel werk voor de boeg.”