Reportage

“Vrouwen zijn het ideale publiek voor champagne. Zij begrijpen dat je die dingen niet moet ontleden”

De coup de foudre van een millennial in de champagnestreek

Oertraditioneel, conservatief of zelfs snobby: aan flitsende hotspots doet de Champagne niet meteen denken. Toch zijn steden als Reims en Troyes aan een stevige revival bezig, en matchen ook champagnehuizen hun eeuwenoude methodes met de nieuwe verlangens van de millennial. Wij gingen klinken op die revolutie.

Een weekend in de champagnestreek, het klinkt vooral als iets voor mannen met beige broeken en snelle zonnebrillen, hun vrouwen met Porsches en poedels. De zomers spenderen ze in Knokke en het najaar in het druivenland, alwaar ze hun koffer volstouwen met decadente flessen en hun maag met archaïsch luxevoer. Tussendoor is het lekker goochelen met dure woorden als ‘assemblage’ of ‘dosage’– het geld kan niet op, maar de fantasie is ver te zoeken.

Toch klopt dat cliché niet langer volgens Piper-Heidsieck, het prestigieuze champagne­huis dat we vooral kennen van bijvoorbeeld het Filmfestival van Cannes of de Oscars.

nieuws

cult

zine