Maandag 14/10/2019

aanval N-VA op rechters

Zo verliep de N-VA-campagne tegen de rechters

De tweet met de hashtag #IkSteunTheo zette het land op zijn kop. Beeld BELGA

Als iets duidelijk mag zijn: één goedgerichte tweet kan het land op zijn kop zetten. Dat weet N-VA beter dan wie ook. De partij spendeert haar oorlogskas op het internet, maar dat betaalt zich dubbel en dik terug.

"N-VA is een onlineguerrilla aan het voeren. Als wij op onze Facebook-pagina iets schrijven dat de partij niet bevalt, springen twee van hun medewerkers daar onmiddellijk op. Ze schrijven onze wall vol om het debat te beïnvloeden."

Jonas Dutordoir, de communicatiedirecteur van Groen, beschrijft wat veel zijn collega's ook ondervinden: N-VA is een onlineslagschip, dat schiet op alles wat beweegt. "Voor een kleinere partij zoals de mijne is dat te duur."

Van op het N-VA-hoofdkwartier in Brussel patrouilleren dagelijks twee tot drie medewerkers op sociale media zoals Facebook en Twitter. Het is hun taak om het gesprek aan te gaan met kiezers, critici, journalisten en het grote publiek.

Daarnaast wordt hen gevraagd om uit te kijken naar opmerkelijke cijfers, grafieken en uitspraken die ooit nog van pas kunnen komen. Samen met een designer maken ze de banners zoals er een staat bij de tweet over #IkSteunTheo.

Alsof het niet genoeg is, krijgt de ploeg nog hulp van het reclamebureau Brandhome. Dat ondersteunt de onlinecampagnes van N-VA. Brandhome behoort tot de avant-garde van de reclamejongens. Het gele handje, de 'Helfie', komt van hen.

Geen tussenpersoon

"N-VA is al jaren toonaangevend in de politieke communicatie, ook op sociale media", zegt Jan Callebaut, die onder meer nog de kiescampagnes van Yves Leterme (CD&V) heeft uitgetekend. "Ze zijn duidelijk geavanceerder dan de rest."

N-VA bouwt doelbewust aan een eigen online-universum. De factuur hiervan blijft geheim, maar je krijgt de indruk dat het ook weinig uitmaakt. De kosten wegen niet op tegen de baten: kunnen zeggen je wat je maar wilt, wanneer je het maar wilt.

Zeker N-VA likkebaardt bij die gedachte. De Vlaams-nationalisten zijn de klassieke media al lang beu. De gemiddelde journalist heeft volgens hen een veel te links wereldbeeld, waardoor hun partij wordt benadeeld in de berichtgeving.

Op Twitter is dat allemaal van geen tel meer. Daar gaat het tussen hen en het publiek. De tussenpersoon is weg en N-VA vindt het heerlijk. Sinds kort verspreidt de partij bijvoorbeeld korte interviews met hun parlementsleden via Twitter.

Die krijgen daarin de kans om, zonder enige tegenspraak, hun ding te doen. Callebaut: "Sociale media zijn voor N-VA een manier om anti-establishment te blijven: ze zetten zich af tegen de pers en spreken direct met hun kiezers."

Bovendien valt het nog wel mee met de centen. Bij een traditionele reclamecampagne bedragen de kosten voor de creatie zowat 15 procent. De rest gaat naar distributie: vaak het drukken en verspreiden. Op sociale media is hier geen sprake van.

Wat overblijft is een spotgoedkope megafoon waar elke politicus van droomt. Callebaut: "Vergeet niet dat partijen niet zomaar met geld mogen gooien. De wetgeving is behoorlijk streng. Boodschappen op sociale media vallen hier buiten." Hij voorspelt dat Facebook en Twitter alleen maar aan belang zullen winnen in de Wetstraat.

Valse accounts

Bij sociale media en politiek geldt: als het in Washington regent, druppelt het in Brussel. De presidentsverkiezingen zijn de maat. Zo is het geen toeval dat de Vlaamse partijen hun eerste socialemediastappen hebben gezet na de verkiezing van Obama in 2008. Een zege die hij mee te danken had aan zijn gigantische Facebook-aanhang.

De verkiezing van Trump is een volgende stap, omdat ze aantoont dat een tweet soms veel meer kan doen dan een tv-optreden of een kranteninterview. Sociale media bepalen nu wat de klassieke media schrijven in plaats van omgekeerd.

Wie de statistieken van de oorspronkelijke tweet van N-VA over #IkSteunTheo bekijkt, merkt zo dat het bericht donderdagavond meteen populair is, maar dat het nog een boost krijgt op vrijdagochtend, wanneer de kranten er bomvol van staan.

Nog dit: bij de retweets van dit bericht zitten een opmerkelijk hoog aantal buitenlandse accounts die duidelijk vals zijn. Bij N-VA wordt formeel ontkend dat het om gekochte clicks gaat. Al geven ze wel toe dat ze er al aan gedacht hebben.

De Vlaams-nationalisten zitten op geld en willen het online uitgeven. Val niet achterover als u straks N-VA TV kunt streamen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234