Donderdag 05/08/2021

AnalyseBedrijfswagens

Zijn de groene bedrijfswagens wel een trofee voor Groen?

Groen-vicepremier Petra De Sutter hield zich de voorbije weken opvallend rustig bij de onderhandelingen. Beeld Photo News
Groen-vicepremier Petra De Sutter hield zich de voorbije weken opvallend rustig bij de onderhandelingen.Beeld Photo News

Groen jubelt dat de bedrijfswagens vanaf 2026 elektrisch worden, maar tijdens de campagne in 2019 wilde de partij het hele systeem nog afschaffen. Moeten ze met deze prijs wel gelukkig zijn?

Het was voor Groen het onderwerp dat de kiescampagne in 2019 helemaal deed kantelen. Met de gunstige wind van de klimaatprotesten in rug steeg de partij naar 15 procent in de peilingen. Hun voorstel om de bedrijfswagens op korte termijn af te schaffen deed de feestvreugde verstommen. Het beeld van een partij die al te gretig wilde inbreken op de voordelen van anderen om het klimaat te redden, kregen ze niet meer afgeschud. Groen eindigde op een teleurstellende 10 procent op verkiezingsdag.

Twee jaar later maakt de partij deel uit van de federale regering, die maandagnacht besliste dat alle nieuwe bedrijfswagens vanaf 2026 elektrisch worden. De partij klopt zich nu op de borst: “Dit is het groenste akkoord van deze regering.” Toch wijken ze hiermee duidelijk af van hun standpunt tijdens de campagne. Het systeem van de bedrijfswagens wordt met de hervorming alleen bestendigd. Nog altijd krijgen de mensen, die meestal al goed verdienen, een fiscaal cadeau in de vorm van een auto. Bovendien zullen de files minstens even lang blijven, ook al staan er nu groene wagens aan te schuiven. Worden de principes aan de kant geschoven?

De groenen hebben hun bocht al eerder ingezet. Na de verkiezingen werd intern de evaluatie gemaakt dat de campagne te agressief was geweest. Een meer pragmatische, stapsgewijze aanpak kreeg de voorkeur. Vorig voorjaar al, nog voor duidelijk was dat Groen in een federale regering zou belanden, steunde Kamerlid Dieter Van Besien een wetsvoorstel van Open Vld’er Egbert Lachaert en CD&V’er Jef Van den Bergh om bedrijfswagens elektrisch te maken. Over een afschaffing van het fiscaal voordeel geen woord. Dat voorstel belandde in het regeerakkoord eind september en werd maandag dus definitief uitgewerkt en beklonken door de regering.

“De bedrijfswagens zijn problematisch vanwege drie factoren”, zegt Van Besien nu. “Er is de grote impact op het klimaat en de CO2-uitstoot. Daarnaast zijn er de gevolgen op sociaal en fiscaal vlak, en op vlak van mobiliteit. We hebben nu een eerste stap gezet, maar ook voor die twee andere aspecten blijven we strijden als straks de grote fiscale hervorming aan bod komt.”

Moet gezegd: de CO2-uitstoot die wordt uitgespaard, is aanzienlijk. De regering schermt met een totaal van 13 miljoen ton minder tegen 2035. Ook Bond Beter Leefmilieu feliciteerde de regering al met de hervorming.

Geruisloos

Toch valt het op dat de Groen-vicepremier Petra De Sutter zich de voorbije weken eerder rustig hield bij de onderhandelingen. De echte clash maandagavond situeerde zich opnieuw tussen liberalen en socialisten. Het was Vooruit-vicepremier Frank Vandenbroucke die de forcing voerde, weliswaar met steun van De Sutter, om de fiscaal gunstige regeling voor elektrische auto’s gedeeltelijk af te bouwen. Hij bekwam daarnaast dat werkgevers een iets hogere solidariteitsbijdrage moesten betalen. De liberalen haalden binnen dat bestelwagens niet onder de regeling vallen, kwestie van heel wat zelfstandigen te sparen.

En daar zit een ander probleem voor de groenen. Ze draaien momenteel vrij geruisloos mee in de regering. Ze hebben geen ‘coronaminister’ in de gelederen, in tegenstelling tot Vooruit met Vandenbroucke (Volksgezondheid) en CD&V met Annelies Verlinden (Binnenlandse Zaken). Die lopen automatisch in de kijker. Voorzitter Meyrem Almaci van haar kant schuwt bewust de grote verklaringen om van buitenaf druk te zetten op de regering, in tegenstelling tot haar collega’s Conner Rousseau (Vooruit) of Georges-Louis Bouchez (MR).

Het trauma van paars-groen begin jaren 2000 speelt nog, waar de groenen bij momenten te licht werden bevonden. Ze hebben nu in eerste plaats willen investeren in degelijke kabinetten en nemen weinig risico. Ze hopen de kiezer te overtuigen met resultaten, in plaats van ronkende verklaringen. Het gevaar bestaat dan wel een andere partij dit “groenste akkoord van de regering” in de prijzenkast zet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234