Woensdag 05/08/2020

Facebook-likes

Waarom ze in India dol zijn op CD&V

CD&V-vicepremier en Antwerps lijsttrekker Kris Peeters en partijvoorzitter Wouter Beke op een CD&V-congres.Beeld BELGA

Amper de helft van de Facebook-likes van CD&V komt uit België. Daarnaast hebben de christendemocraten 10.000 fans uit India. De partij benadrukt dat ze geen clickfarm betaald heeft om de likes kunstmatig de hoogte in te drijven. "CD&V is toch zeer onzorgvuldig te werk gegaan", oordelen experts.

Indiërs zijn dol op CD&V. Of dat zou je toch geloven als je op de Facebook-likes van de partij af gaat. Knack nam de Facebook-profielen van de verschillende partijen onder de loep. Daar viel in de meeste gevallen weinig opmerkelijks te bespeuren, behalve bij CD&V: slechts 19.000 van de 36.000 likes zijn afkomstig uit België. Ruim 10.000 likes komen uit India. Ook Nigeria, Oeganda en Ghana leveren elk ruim 600 volgers.

Dat is zeer bijzonder. Vanwaar de populariteit van CD&V in het buitenland, en dan vooral in India? Tom Schiettecat, communicatiedirecteur van de partij, benadrukt dat CD&V geen likes gekocht heeft. Wel is de partij de voorbije maanden steeds meer gaan inzetten op sociale media, om in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen de achterstand ten opzichte van de andere partijen weg te werken. Dat doen de christendemocraten, net als hun concurrenten, via gesponsorde posts naar specifieke doelgroepen. Maar die campagne liep niet helemaal zoals voorzien, legt Schiettecat uit.

Zo werden de afgelopen maanden meermaals standpunten van Antwerps lijsttrekker Kris Peeters over de Antwerpse haven en Antwerpen als diamantstad in het Engels gedeeld. "Een van die berichten, dat we in maart lanceerden, werd razendsnel opgepikt in het buitenland. Dat bericht werd dat weekend meer dan 8.000 keer geliket, bijna uitsluitend door Indiërs."

Schiettecat benadrukt dat dat uiteraard niet de bedoeling was, aangezien CD&V met de posts vooral potentiële kiezers wil bereiken. Volgens hem heeft de partij de actie meteen stopgezet, en haar aanpak op Facebook bijgesteld.

Ook andere CD&V-posts kregen immers opvallend veel internationale bijval. Een gelijkaardige piek deed zich ook al in februari voor. De buitenlandse fans komen niet enkel uit India, ook uit meerdere Afrikaanse landen komen veel volgers. Dat heeft volgens Schiettecat te maken met bepaalde kernwoorden in die posts, zoals 'christendemocratie'.

Te goeder trouw

Reinout Van Zandycke, expert politieke communicatie, gelooft dat CD&V te goeder trouw gehandeld heeft. Hij denkt niet dat de christendemocraten een clickfarm hebben betaald. Dan zouden ze dat wel verstandiger hebben aangepakt, meent hij. "Dan zorg je dat het likes uit België zijn, dat is niet zo moeilijk. Dat kan al door 100 dollar te betalen in plaats van 20. Dat zou al veel minder zichtbaar zijn. Niet dat ik het zou aanraden, voor alle duidelijkheid."

Volgens Bart Preneel, professor informatiebeveiliging aan de KU Leuven, is CD&V wellicht het slachtoffer geworden van clickfarms, waar landen als India om bekend staan. "Aangezien Facebook accounts zonder activiteit wantrouwt, proberen clickfarms die valse accounts te legitimeren door betrouwbare posts te liken.Welke posts gebruiken ze daarvoor? Bij uitstek diegene die gepromoot worden." CD&V had met andere woorden pech. "CD&V zal dat niet gevraagd hebben, maar dat is collateral damage in de oorlog tussen Facebook en de clickfarms." Facebook zelf treft hier volgens Preneel geen schuld. Het bedrijf zet immers fors in om valse accounts en clickfarms aan banden te leggen.

Dat neemt niet weg dat CD&V volgens beide experts onvoorzichtig is geweest. Facebook laat immers toe om in te stellen uit welke landen likes al dan niet mogen komen. Zo had dit eenvoudig vermeden kunnen worden. "Dit is toch wel heel slecht getarget", zegt Van Zandycke. Hij noemt het ook onverstandig dat CD&V niet zelf met het verhaal over de valse likes naar buiten is gekomen. "Ze hadden daar beter meteen transparant over gecommuniceerd, en niet gewacht tot Knack dat ging onderzoeken."

CD&V haalt de niet-Belgische volgers sinds kort geleidelijk van de pagina. Dat is een werk van lange adem, zegt Preneel. "Je kan die volgers maar één voor één verwijderen. Misschien een idee voor een vakantiejob?", besluit hij lachend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234