Zondag 25/08/2019

Politiek

Waarom N-VA-politici van Turkse origine het moeilijk hebben

Ömer Faruk Demircioglu, N-VA-gemeenteraadslid in Gent. Beeld rv

De Gentse partijen strijden in alle hevigheid om de Turkse stem. Daarbij probeert (centrum)rechts de discussie bij het circulatieplan te houden, terwijl links het debat tracht te verleggen naar de hoofddoek.

“Voor N-VA kan je als Turk of moslim bijna niets goed doen”, zegt Demir Ali Köse. Hij is voorzitter van de Gentse moskeeën, maar benadrukt dat hij hier in eigen naam spreekt. “Hoe goed je ook geïntegreerd bent, hoe goed je ook Nederlands spreekt. Moslims worden bij die partij altijd over dezelfde kam geschoren.”

Het is een uitspraak die vaak te horen is binnen de Turkse gemeenschap in Gent. Zeker na het incident eind september, tijdens de laatste Gentse gemeenteraad voor de verkiezingen. Toen ontaardde een discussie tussen schepen Resul Tapmaz (sp.a) en gemeenteraadslid Ömer Faruk Demircioglu (N-VA) in een regelrechte scheldpartij. Volgens Tapmaz probeerde Demircioglu hem ook fysiek aan te vallen.

Een politicus van Turkse origine die voor N-VA opkomt. Het is iets wat in Gent duidelijk voor spanningen zorgt. De N-VA liet in de nasleep van het incident weten dat hun raadslid onder grote druk staat. “Telkens wanneer het in discussies over de boerkini of de hoofddoek gaat, wordt ons raadslid geïntimideerd door de Turkse gemeenschap”, liet lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt toen optekenen. Die er in één adem aan toevoegde dat de pesterijen aangewakkerd worden door linkse politici van Turkse origine.

Wantrouwen

Het wordt binnen de Turkse gemeenschap nauwelijks ontkend, hooguit wat geminimaliseerd. “Van persoonlijke bedreigingen heb ik geen weet. Maar natuurlijk reageren we boos als we zijn partij anti-Turkse en anti-moslimstandpunten horen innemen”, zegt een vooraanstaande Gentse Turk. Over de Grote Moskee bijvoorbeeld, vult een andere aan. “De N-VA wil de erkenning daarvan tegenhouden. En doet alsof in de moskeeën mensen worden opgezet tegen democratische waarden. Dat maakt mensen heel wantrouwig tegenover die partij.”

Demircioglu had het in het verleden overigens zelf ook al moeilijk met sommige partijstandpunten. Toen N-VA in juni felle kritiek had op de Turkse taallessen op school, kreeg hij enorm veel klachten vanuit de Turkse gemeenschap, met de vraag waarom hij dat toeliet. Daarop haalde Demircioglu ook zelf zwaar uit naar zijn partij en liet hij optekenen dat N-VA opschuift richting 'populistisch rechts' en ‘stemmen probeert te winnen ten nadele van de Turkse gemeenschap en moslims’.

Maar ondanks de toch duidelijke meningsverschillen liet de Gentse N-VA na het incident in de gemeenteraad meteen weten dat ze als één blok achter hun Turkse raadslid blijft staan. Daar klinkt het dat ze beseffen dat het voor een politicus van Turkse afkomst moeilijk is om het met alle standpunten van de partij eens te zijn. “Maar we zijn hevige voorvechter van de vrije meningsuiting”, stelt Anneleen Van Bossuyt. “Ook mensen uit de Turkse gemeenschap moeten vrij hun mening kunnen uiten. Ömer Faruk zelf heeft een genuanceerde mening over levensbeschouwelijke thema’s en dat kan zeker binnen onze partij.”

Vrije meningsuiting is één ding, consequentie een ander. Een man kan niet op twee paarden zitten, stelt een Gentse Turk te linkerzijde. “Hij moet een keuze maken. Ofwel is hij een Vlaams-nationalist en volgt hij de partijlijn, ofwel niet.”

Circulatieplan

Waarom wil een politicus van Turkse origine en zoon van een Gentse imam bij een partij die de belangen van zijn achterban niet lijkt te behartigen? Zelf wou hij liever niet reageren. Maar wellicht ligt de verklaring bij zijn specialiteit als gemeenteraadslid. Hij is actief op het vlak van mobiliteit en heeft in de gemeenteraad herhaaldelijk kritiek geuit op het circulatieplan. “Het plan ligt bij de Turkse gemeenschap, die de grootste allochtone gemeenschap is in Gent, bijzonder moeilijk”, weet Tina De Gendt, migratie-historica en auteur van Turkije aan de Leie. “Als de partij daar stemmen wil halen, dan moet ze het via mobiliteit doen. Vandaar dat de partij haar raadslid ook niet wil laten vallen. Hij is noodzakelijk voor hen.”

De spanningen binnen de Turkse gemeenschap zijn dus vooral tekenend voor de manier waarop de Gentse partijen in de laatste rechte lijn van de campagne strijden om de stem van de migranten. Zeker nu er ook vier migrantenpartijen opkomen in de Arteveldestad.

De N-VA verwijt de linkse partijen om het zo vaak als het kan over de hoofddoeken en de boerkini’s te hebben. Net omdat dit de Turken binnen de N-VA weer kwaaie reacties zal opleveren én minder populair zal maken bij hun achterban. De N-VA zou het liever over het circulatieplan hebben, want dat is het dossier waarop zij kunnen scoren binnen de Turkse gemeenschap.

De Turkse Gentenaars zien het met een dubbel gevoel aan. “Ja, we zijn tegen het circulatieplan. Maar moeten we daarom aanvaarden dat men tegen de hoofddoek en onze moskee is?”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden