Zondag 09/08/2020

mobiliteit

Waarom komen er twee systemen om uw bedrijfswagen in te ruilen?

File op de Antwerpse ring. Beeld BELGAIMAGE

Terwijl het parlement straks de cash-for-car-regeling goedkeurt, onderhandelt de regering over het slimmere mobiliteitsbudget. Maar waarom komen er twee systemen om uw bedrijfswagen in te ruilen? 

België is nog altijd kampioen bedrijfswagens. Vorig jaar werden er ruim 290.000 nieuwe bedrijfswagens ingeschreven, 3,2 procent tegenover het jaar voordien. Maar elke dag staan die auto's aan te schuiven in de file. 

Daar wil de federale regering iets aan doen. Niet door het fiscale voordeel voor die bedrijfswagens af te schaffen, wel door mensen aan te moedigen te kiezen voor andere vervoersvormen. Daarom ligt nu het mobiliteitsbudget op de regeringstafel. 

Concreet zal iemand zijn bedrijfswagen kunnen inruilen voor een waaier aan mogelijkheden die vrij te combineren zijn: een fiets, een abonnement op trein of bus, een (kleinere) auto en het restbedrag in cash. Voorwaarde is dat het totale budget dat normaal naar de (grotere) bedrijfswagen zou gaan gelijk blijft.

Het is een van de grote dossiers waarover premier Charles Michel (MR) momenteel onderhandelt met zijn topministers. Tegelijk liggen ook de pensioenen voor zware beroepen en het Energiepact op tafel. Michel schakelde eind vorige week een versnelling hoger, maar een eerste poging tot landen lukte niet. Het mobiliteitsbudget is volgens verschillende bronnen het verst gevorderd. 

Meer of minder belasting?

Een discussiepunt was de fiscale behandeling van de verschillende vervoersvormen. Bij de piste die premier Michel begin deze week op tafel legde worden groene opties (zoals fiets en openbaar vervoer) volledig vrijgesteld van lasten om ze maximaal te promoten. De auto zou worden belast zoals een bedrijfswagen nu. Het resterend cash-budget als gewoon brutoloon. Dat schrijft De Tijd en is bevestigd aan onze redactie.

Maar wat is het verschil dan met de cash-for-car-regeling? Vorig jaar al bereikte de regering een akkoord over een systeem waarbij u uw bedrijfswagen kunt inruilen voor een som geld. Het wetsontwerp daarover wordt morgen definitief goedgekeurd door het voltallige parlement. 

Daar is het alles of niets: een auto of geld. Het bedrag wordt belast alsof het een milieuvriendelijke auto betrof, een stuk minder dan brutoloon dus. En daar zit al een eerste groot verschil met het mobiliteitsbudget.

Net daarom ligt het voorstel van het mobilteitsbudget van Michel nog moeilijk bij onder meer Open Vld. Waarom een andere  fiscale behandeling? Het maakt het mobiliteitsbudget een stukje minder interessant. Bovendien: ook de manier waarop je beschikbare budget wordt berekend, verschilt. Bij cash-for-car wordt een formule gehanteerd op basis van de cataloguswaarde, bij het mobiliteitsbudget wordt gekeken naar de totale kost, dus ook de verzekering, onderhoud en bijvoorbeeld winterbanden. Het verschil voor de eindgebruiker is minder duidelijk. "De twee systemen kunnen beter op elkaar afgestemd worden", klinkt het bij de Vlaamse liberalen.

Politieke besluitvorming

Dat er twee regelingen naast elkaar zouden bestaan, is het gevolg van de politieke besluitvorming. De cash-for-car was lang het enige haalbare compromis, maar die regeling kreeg veel kritiek van mobiliteitsexperts. Het moedigt mensen immers niet aan om te kiezen voor groene alternatieven. Ze kunnen het geld evengoed gebruiken om een (vervuilende) tweedehandsauto te kopen om daarmee in de file te staan.

Om aan die kritiek tegemoet te komen, werkten de sociale partners een alternatief voorstel uit, met een volwaardig mobiliteitsbudget. Dat kreeg intussen de volle steun van Open Vld; CD&V zat al langer op die lijn. MR en N-VA stemmen daar nu ook mee in, mede omdat de cash-for-car-optie al in voege is. Die optie draagt nog steeds hun voorkeur uit. Omgekeerd gaven de sociale partners vorige maand hun fiat voor cash-for-car omdat ze ervan uitgingen dat de regering hun mobiliteitsbudget zou uitwerken. Nu lijkt het erop dat de praktijk maar moet uitwijzen welke van de twee opties het meest populaire zal zijn. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234