Zaterdag 04/07/2020

Verkeersveiligheid

"Vlaanderen moet fietsinfrastructuur 21ste eeuw binnenloodsen"

Beeld Bas Bogaerts

Fietsen we ooit over fietspaden die in het donker oplichten met dank aan de zonne-energie van overdag? Of over fietspaden met verlichting die de fietser volgt? Open Vld vraagt bij monde van Vlaams parlementslid Mathias De Clercq aan minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) om meer ambitie. "We geraken niet veel verder dan studies en het aanleggen van fietspaden zoals we dat al deden in de jaren 70", aldus De Clercq.

“Vlaanderen investeert elk jaar zowat 100 miljoen euro in de (her)aanleg van fietspaden en fietssnelwegen. Door de toenemende populariteit van de fiets voor bijvoorbeeld het woon-werkverkeer is dat geen overbodige luxe, maar broodnodig", zegt De Clercq. De kwaliteit van de fietspaden laat volgens Open Vld nog te vaak te wensen over. "Betonplaten zijn relicten van de jaren 70, maar worden ook vandaag nog gebruikt bij de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur."

Volgens Michaël Devoldere, woordvoerder van mobiliteitsminister Weyts, maakt Vlaanderen de omslag naar asfalt wel, "maar gooien we het kind niet weg met het badwater": "Om fietsers meer rijcomfort aan te bieden, kiezen we nu langs gewestwegen bij voorkeur voor asfalt en dat raden we ook aan de steden en gemeenten zo aan voor hun fietspaden. Maar op sommige plaatsen blijft beton nog altijd een betere keuze. Zo kunnen boomwortels asfalt makkelijker naar omhoog duwen en rijden zware vrachtwagens asfalt veel sneller kapot."

Slimme technologieën

De Clercq vraagt Weyts daarom extra te investeren in de kwaliteit van fietspaden. "In het buitenland wordt volop geëxperimenteerd met fietspaden die ’s avonds automatisch oplichten. Ook bestaan er systemen waarbij de verlichting fietsers volgt. Dat zijn maar enkele voorbeelden. Vlaanderen ziet inzake deze nieuwe technologieën de Europese kopgroep jammer genoeg ver voor zich uitrijden. Ik hecht dan ook veel belang aan de recente uitspraken van verkeersexpert Johan De Mol (UGent) die stelt dat in ons land veel te weinig gebruik wordt gemaakt van nieuwe technologieën voor verkeersinfrastructuur."

Bevoegd minister Ben Weyts zegt dat zijn administratie dergelijke projecten van nabij opvolgt, maar concrete acties op het terrein wist hij volgens De Clercq niet te melden. In zijn beleidsbrief voor het komende jaar belooft Weyts wel "de fietspaden veiliger en verleidelijker te maken." De Clercq roept op tot meer Vlaamse ambitie: "Vlaanderen moet concrete proefprojecten op het terrein op poten zetten en proefzones aanduiden waar verschillende nieuwe technologieën kunnen worden uitgetest."

"Het Agentschap Wegen en Verkeer zet wel degelijk concrete proefprojecten op poten om vooruitstrevende verkeerstechnologie te onderzoeken", countert woordvoerder Devoldere. "Het gaat dan bijvoorbeeld om dynamische LED-verlichting langs fietspaden, lichtgevende wegmarkeringen aan fietsoversteekplaatsen of waterdoorlatende bestrating die fietsinfrastructuur veiliger maakt bij regenweer."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234