Dinsdag 04/08/2020

geluidsnormen

Vlaamse regering dient nieuw belangenconflict in tegen Brusselse geluidsnormen

De Vlaamse regering zal een tweede belangenconflict inroepen tegen de strengere Brusselse geluidsnormen.Beeld BELGA

De Vlaamse regering gaat een nieuw belangenconflict inroepen tegen de Brusselse geluidsnormen. Dat heeft de ministerraad zonet beslist. Vlaanderen ondervindt te veel schade door de strengere geluidsnormen, klinkt het.

"Dit is de kunst om een provocatie als een compromis voor te stellen." Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) liet er vanmorgen al geen twijfel over bestaan: het Brusselse voorstel is wat hem betreft klaar voor de prullenmand. De Vlaamse regering roept maandag op het Overlegcomité een belangenconflict in tegen de Brusselse geluidsnormen, tenzij die vergadering alsnog een doorbraak oplevert. Maar dat lijkt weinig waarschijnlijk.

Gisteren lanceerde de Brusselse regering een compromisvoorstel. Ze is bereid om de geluidsboetes kwijt te schelden als de Kanaalroute – een vliegroute boven dichtbevolkte Brusselse gemeenten als Molenbeek en Anderlecht – geschrapt wordt en als tussen 6 en 7 uur 's ochtends de 'bocht naar links' – een route boven Schaarbeek, Etterbeek en Elsene – niet meer gebruikt wordt. "Dit is geen provocatie, wij herinneren alleen maar aan ons regeerakkoord, niet meer of minder", reageerde Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) op Bourgeois.

Lasten voor Vlaanderen

Volgens minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is het afschaffen van de Kanaalroute niet realistisch, aangezien het gros van de vluchten boven Brussel die route volgt. Minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) stelt vast dat het zogenaamde compromisvoorstel "helemaal geen compromis inhoudt, maar de lasten op onredelijke wijze verschuift naar Vlaanderen".

Werkgevers en werknemers op de luchthaven trekken al langer aan de alarmbel. Verschillende luchtvaartmaatschappijen overwegen immers weg te trekken uit Zaventem, wat duizenden jobs op de helling zou zetten. Daarom riep de Vlaamse regering eind december al een eerste keer een belangenconflict in, waardoor de geluidsboetes zestig dagen werden uitgesteld. Maar die periode loopt dinsdag af. Vanmorgen nog voerden vakbonden en werkgevers actie aan de kabinetten van Bourgeois en Vervoort. Ze benadrukten het belang van de luchthaven voor de werkgelegenheid, en vroegen rechtszekerheid.

Provocatie in de pers

Niet enkel de inhoud van het voorstel stuit de Vlaamse regering tegen de borst. Bourgeois was ook not amused door de manier waarop het gecommuniceerd werd. "We hebben dit gisteravond via een persmededeling vernomen", zegt zijn woordvoerder. Er was dus geen rechtstreeks contact tussen de regeringen. Nochtans zaten Bourgeois en Weyts dinsdag nog samen met Vervoort en Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault. "Je moet niet via de pers provoceren", besluit Bourgeois.

Daarom zal de Vlaamse regering op voorstel van ministers Weyts en Schauvliege een nieuw belangenconflict indienen. Opvallend is dat dat niet gericht is tegen de verstrenging van de Brusselse geluidsnormen, maar wel tegen de oorspronkelijke beslissing van de Brusselse regering, in 1999, om de geluidsnormen in te voeren. "Hopelijk gebruikt men die zestig dagen om een echt voorstel uit te werken, en tot een compromis te komen", aldus Bourgeois. Het is nog maar de vraag of die periode voldoende zal zijn om de communautaire spanning te doen afnemen. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234