Zondag 20/09/2020

Politiek

‘Vlaams Belang investeert meer op Facebook dan Joe Biden in volle kiescampagne’

Links: Tom Van Grieken (VB). Rechts: Amerikaans presidentskandidaat Joe Biden.Beeld AFP

Vlaams Belang heeft de afgelopen maand juli opnieuw het meeste uitgegeven van alle partijen aan advertenties op Facebook. Dat blijkt uit een analyse van communicatiebedrijf Exposure. De partij spendeerde per Belg zelfs meer dan de Democratische presidentskandidaat Joe Biden per Amerikaan in volle verkiezingsstrijd in de Verenigde Staten.

Maar liefst 85.700 euro besteedde Vlaams Belang in juli aan advertentie-uitgaven op Facebook en aanverwante diensten zoals Messenger en Instagram. Daarmee is de partij de absolute koploper in België. Samen met N-VA (69.500 euro) en PVDA (30.700 euro)/PTB (10.000 euro) is ze goed voor bijna 90 procent van het totale bedrag dat naar advertenties ging op het sociale mediakanaal.

De advertentie-uitgaven van de grote Belgische partijen op Facebook.Beeld Exposure

Eenzelfde tendens bij de partijvoorzitters. VB-voorzitter Tom Van Grieken spendeerde 33.700 euro aan advertenties, Bart De Wever van N-VA 31.200 euro en Peter Mertens (PVDA/PTB) 11.500 euro. Daar zit alleen MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez (15.400 euro) nog tussen.

Exposure vergeleek de cijfers met die van de twee grote presidentskandidaten in de Verenigde Staten, die momenteel in volle kiescampagne zijn. Ook daar wordt volop online campagne gevoerd. President Donald Trump gaf in juli 11,2 miljoen dollar (9,52 miljoen euro) uit en zijn Democratische uitdager Joe Biden 3,12 miljoen dollar (2,65 miljoen euro).

De advertentie-uitgaven van de belangrijkste partijkopstukken.Beeld Exposure

In rekening gebracht dat er 326,6 miljoen Amerikanen zijn, komt dat op een advertentiekost van 3,4 Amerikaanse cent (2,9 eurocent) voor Trump en 0,9 Amerikaanse cent (0,8 eurocent) voor Joe Biden. Ter vergelijking: Vlaams Belang spendeerde (partij plus voorzitter) 119.400 euro aan advertenties of 1 eurocent per Belg (er zijn 11,49 miljoen Belgen) en zelfs 1,8 eurocent per Vlaming (6,59 miljoen Vlamingen). Dat is dus beide meer dan Joe Biden per Amerikaan.

Voor Vlaanderen is het zelfs meer dan het dubbele. Expert politieke communicatie Reinout Van Zandycke van Exposure relativeert dat laatste wel. “We hebben het advertentiebudget gewoon gedeeld door het aantal inwoners en vergeleken. We moeten wel de nuance maken dat Joe Biden niet in heel de Verenigde Staten adverteert. Als we alleen Vlaanderen bekijken voor Vlaams Belang, zouden we eigenlijk ook alleen de staten mogen bekijken waar Biden adverteert. Vlaams Belang adverteert immers bijna niet in Wallonië. Net zoals Biden bijna niet adverteert in Washington.”

Desalniettemin is het een fors bedrag dat Vlaams Belang uittrekt. En het echte budget zou nog een stuk hoger kunnen liggen. Facebook registreert namelijk alleen advertenties van 100 euro of meer. “Een deel van de advertentie-uitgaven glipt door de mazen van het net”, aldus Van Zandycke. “Zo hebben we vastgesteld dat Vlaams Belang in meer dan 80 gemeenten lokaal adverteert, maar kunnen we niet zien hoeveel er wordt uitgegeven. Dat betekent dat er in die 80 gemeenten minder dan 100 euro wordt gespendeerd. Maar stel dat het bijvoorbeeld om 50 euro gaat en dat gebeurt regelmatig, dan kan je veel uitgeven zonder dat het wordt gemeten.”

N-VA zet volgens Exposure dan weer veel meer in op personen. “De Vlaamse ministers investeerden de jongste drie maanden samen 25.407 euro in advertenties”, aldus Van Zandycke. “Zo’n 95 procent kwam van N-VA-ministers, met Jan Jambon (9.610 euro), Zuhal Demir (5.430 euro), Ben Weyts (4.740 euro) en Matthias Diependaele (4.430 euro) op kop. Ter vergelijking: nummer vijf is CD&V-minister Benjamin Dalle met 753 euro.”

De advertentie-uitgaven van de Vlaamse ministers.Beeld Exposure

PVDA is volgens Van Zandycke een partij die hierbij vaak wordt vergeten, maar ook zij zet heel hard in op advertising en het overtuigen van mensen via online campagnes.

Bij de andere partijen is dat een stuk minder. “Met uitzondering van sp.a, waar stevig geïnvesteerd wordt in voorzitter Conner Rousseau”, aldus Van Zandycke. “Zo’n 97 procent van het advertentiebudget van de partij gaat rechtstreeks naar hem. Het resultaat blijft niet uit. Het is ongelofelijk hoe hij vooruitgaat op sociale media. Hij heeft bijvoorbeeld Tom Van Grieken ingehaald op Instagram, maar ook op Facebook zit hij aan de top. En dat in één jaar tijd. Politici zoals Van Grieken en Bart De Wever hebben daar járen voor gewerkt en geadverteerd.”

Strategie

Waarom sommige partijen meer online adverteren dan andere? “Dat heeft niet zozeer te maken met ideologie, maar wel met partijkeuzes en strategie. Vlaams Belang heeft bijvoorbeeld een klein partijapparaat, waardoor ze veel meer budget over hebben. Andere partijen kiezen voor een grote studiedienst of om folders te verspreiden in alle Vlaamse brievenbussen. Mochten ze dat niet doen, zou er een gigantisch budget vrijkomen, voor bijvoorbeeld digitale campagnes.”

Hoewel de impact van digitale advertising aan het afvlakken is – omdat steeds meer partijen op de kar springen – is het belang ervan nog altijd groot volgens Exposure. “Bij de volgende verkiezingen zal Facebookadvertising nog altijd zeer belangrijk zijn, net als aan bod komen in de traditionele media. Maar er zullen ook weer nieuwe technieken zijn.”

Experimenteren

“Iets waarmee Vlaams Belang bijvoorbeeld aan het experimenteren is, zijn big data en machine learning”, klinkt het. “Ik denk dat bij de volgende verkiezingen de offline campagne het belangrijkst zal zijn. Maar dan gesteund door online data. Die onder meer verzameld is door advertising. Vlaams Belang is volop bezig met het uitbouwen van haar online community en fanbasis om de trein niet te missen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234