Vrijdag 15/11/2019

Vlaams Belang

Vlaams Belang blijft maar reclame maken op Facebook

De Facebookpagina van Vlaams Belang voorzitter Tom Van Grieken, hier tijdens de Nationale strijdmeeting in Gent in september, spendeerde de voorbije 3 maanden mer dan 60.000 euro aan Facebookadvertenties. Beeld BELGA

Ook maanden na de verkiezingen blijft Vlaams Belang de advertentiemotor op Facebook voeden. De voorbije drie maanden spendeerde de partij 145.000 euro aan advertenties op Instagram en Facebook. Tellen we de uitgaven van alle andere partijen op, stranden zij op ongeveer 100.000 euro.

Het is ondertussen alweer vijf maanden geleden dat Vlaams Belang de verkiezingen in mei won. Maar op de lauweren rusten zit er voor voorzitter Tom Van Grieken en zijn partij niet in. De partijpagina van Vlaams Belang gaf sinds augustus 145.544 euro uit aan politieke advertenties op Facebook en Instagram. De Facebookpagina Tom Van Grieken prijkt op de tweede plaats met 60.124 euro. En ook de pagina van Europees parlementslid voor Vlaams Belang Tom Vandendriessche spendeerde 34.412 euro op het sociaal mediaplatform.

Om dat even in perspectief te plaatsen. Tussen 1 maart 2019 en 5 augustus 2018 gaf het Vlaams Belang in totaal 508.016 euro uit, dat meldde Jan Steurs deze zomer al. De communicatieverantwoordelijke van Federation of Young European Greens en social media expert volgt de evoluties van politieke advertenties op de voet.

Die uitgaven van Vlaams Belang staan in schril contrast met de uitgavebalans van de andere Vlaamse partijen. De top drie van de laatste drie maanden wordt gevormd door PVDA (36.673 euro), N-VA (21.720 euro) en CD&V (18.945 euro). Sp.a gaf met 5.349 euro het minste geld uit op Facebook en Instagram. De cijfers komen van Facebook zelf

Het valt op dat de gespendeerde bedragen van de partijen niet in verhouding staan met het aantal gesponsorde boodschappen die gepubliceerd worden. Zo sponsorde de pagina van het Vlaams Belang 92 berichten, N-VA staat op twee met 68 gesponsorde berichten. Met andere woorden: Vlaams Belang is niet bang om relatief veel geld achter één bericht te stoppen. Zo toont de advertentiebibliotheek dat de partij tussen de 1.000 en 5.000 euro veil had om het Facebook-evenement ‘Verzet tegen asielcentrum Dormaal’ aan maximaal 500.000 Facebookgebruikers te tonen.

‘Negative campaigning’

Hoeveel de partij precies uitgaf en hoeveel mensen ze precies wist te bereiken, is niet te achterhalen. “We zien wel duidelijk dat Vlaams Belang beloond is voor het financieel risico dat het heeft genomen in de aanloop naar de verkiezingen in mei”, zegt expert politieke communicatie Peter Van Aelst (Universiteit Antwerpen). “De verkiezingswinst in mei heeft ervoor gezorgd dat ze nu opnieuw voldoende fondsen hebben om hun strategie te blijven voortzetten.”

En die strategie voor gesponsorde berichten is duidelijk: kritisch, kort en emotioneel inspelen op de actualiteit. Zo betaalde de partij voor berichten over extra investeringen in de zorgsector, de terugkeer van IS-strijders, het afschaffen van de dubbele nationaliteit en – toen in volle Vlaamse formatiegesprekken – over het cordon sanitaire.

“Voor Vlaams Belang zijn sociale media dé manier om constant te communiceren met hun achterban”, zegt Van Aelst. “Het past heel goed bij hun DNA om op die manier kritiek te geven op het beleid. Bovendien lenen sociale media zich goed tot ‘negative campaigning’”. Kunnen andere partijen dit soort strategieën ook niet toepassen? “Ten eerste is op die manier communiceren veel minder evident dan het lijkt. Ten tweede moet je ook iets hebben waarover je wil communiceren”, zegt Van Aelst. “Neem nu CD&V, zij kunnen moeilijk een bericht sponsoren waarin staat dat er zeven kandidaten zijn voor het voorzitterschap.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234