Maandag 14/10/2019

Vakbond Belgocontrol dreigt met acties op luchthaven: syndicaten uit heel Europa komen naar Brussel

Op 22 februari komen de Europese vakbonden naar Brussel om zich te beraden over mogelijke acties. Beeld Photo News

De vakbond bij luchtverkeersleider Belgocontrol dreigt met acties. Het gaat om een Europees initiatief tegen een mogelijke inperking van het stakingsrecht. “Als Europa hiermee doorgaat, komen er stakingsaanzeggingen”, waarschuwt ACV-secretaris Kurt Callaerts.

Alles draait om een Europees plan voor een minimale dienstverlening. Als Belgische luchtverkeersleiders van Belgocontrol het werk neerleggen, zouden collega’s uit Nederland, Duitsland en Frankrijk de coördinatie van de vliegtuigen boven België overnemen. En andersom. Zo zouden reizigers nooit meer voor verrassingen komen te staan.

In 2016 werden de luchtverkeersleiders van Belgocontrol nog massaal 'ziek' uit protest tegen de hoge werkdruk. Door de actie moesten ruim 200 vluchten worden geschrapt. Met het nieuwe systeem zouden die vluchten doorgaan, maar dan onder het toezicht van onze buurlanden. Tenminste: op voorwaarde dat de luchtverkeersleiders daar wél werken.

Maar zo ver willen de vakbonden het niet laten komen. Op 22 februari komen delegaties uit heel Europa naar Brussel om samen verzet aan te tekenen. “Als Europa hiermee doorgaat, komen er stakingsaanzeggingen”, waarschuwt secretaris Kurt Callaerts van ACV Transcom. Niet alleen in België, maar ook in andere landen. In dat geval zouden ook in andere landen vluchten worden vertraagd of afgelast.

Europees machtsblok

Met een Europees machtsblok willen de vakbonden vermijden dat de plannen van de Europese Commissie, die voorlopig enkel in een werkdocument staan, in regels worden omgezet. Daarbij richten ze zich vooral tot de Sloveense EU-commissaris voor Transport Violeta Bulc, die volgens de vakbonden een te liberale agenda wil doordrukken.

De Europese vakorganisatie ETF spreekt van een bedreiging voor de soevereiniteit. “Het Verdrag voor de werking van de Europese Unie stelt duidelijk dat het stakingsrecht buiten de bevoegdheid van de EU valt”, klinkt het. Sociale conflicten moeten dus in eigen land worden opgelost. Anders raakt Europa aan het stakingsrecht, dat nochtans als een grondrecht wordt beschouwd.

“We gaan ons niet uit elkaar laten spelen”, stelt Callaerts formeel. “Als onze collega’s uit andere landen in de problemen komen, gaan we hun werk niet overnemen. En zij ook niet van ons.” Volgens de vakbond zou slechts 1 procent van de vertragingen op de luchthaven worden veroorzaakt door stakingen. Meer dan de helft door de luchtvaartmaatschappijen zelf.

Humanitaire vluchten

En in België? Hier bestaat nu eigenlijk al een beperkte vorm van minimale dienstverlening. Het beheerscontract tussen Belgocontrol en de overheid verplicht de luchtverkeersleiding namelijk om in alle omstandigheden hulp te verlenen aan vliegtuigen in moeilijkheden en aan vluchten met een humanitair karakter die door de regering werden erkend.

De regering-Michel heeft in haar regeerakkoord de ambitie uitgesproken om de gegarandeerde dienstverlening bij Belgocontrol uit te breiden, zodat ook de gewone vluchten zouden kunnen doorgaan op stakingsdagen. Denk maar aan de regeling bij de Belgische spoorwegen. In tegenstelling tot het spoor is er voor de luchtvaart echter nog geen regeling uitgewerkt.

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) laat weten dat de regering op een voorstel van Belgocontrol en de sociale partners wacht. Zo staat het ook in het regeerakkoord. Maar Dominique Dehaene, de woordvoerder van Belgocontrol, legt de bal in het kamp van Bellot. "De invoering van een minimale dienst is een politieke beslissing. Wij voeren enkel uit."

Zo ziet het ernaar uit dat er deze legislatuur niet veel meer zal veranderen. Met het communautair geladen dossier van de Vliegwet, die de vliegroutes boven Zaventem vastlegt, heeft de federale regering wel andere katten te geselen. Bovendien werd er de voorbije jaren zelden gestaakt bij Belgocontrol. Dat maakt de minimale dienst minder acuut dan op het spoor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234