Gemeenteraadsverkiezingen

Nieuw vanaf 2019: centrumsteden ruimen baan voor fietsers

Bestuursakkoorden centrumsteden leggen nadruk op de zwakke weggebruiker

2 Gent is met zijn autoluw centrum een van de voorlopers wat fietsvriendelijker beleid betreft. © Wannes Nimmegeers

De tijd dat de auto het mobiliteitsbeleid van een stad bepaalde, is voorbij. Dat blijkt uit een analyse van de bestuurs­akkoorden van de centrumsteden. De fiets komt meer dan ooit centraal te staan.

De titel van ‘dé fietsstad van Vlaanderen’ is felbegeerd. Maar liefst vier van de dertien centrumsteden hebben die ambitie expliciet uitgesproken in hun bestuursakkoord: Mechelen, Leuven, Kortrijk en Oostende. Maar ook in de andere steden krijgt de fiets een prominente plaats. Dat blijkt uit een analyse van de kersverse bestuurs­akkoorden door deze krant. Vandaag stelt Genk als een van de laatste centrumsteden zijn beleidsplannen voor de komende zes jaar voor.

Share

‘Mobiliteitsminister Weyts heeft 100 miljoen euro extra beloofd, maar er zal vijf keer zoveel nodig zijn’

Wies Callens, Fietsersbond

Het aantal fietsstraten, waar de auto slechts ‘te gast’ is, wordt in de Vlaamse steden verder opgedreven. In Kortrijk komt er zelfs een heel netwerk van straten waar de fietser baas is.

nieuws

cult

zine