Woensdag 24/04/2019

dienstencheques

Sodexo schrapt mogelijkheid om dienstencheques via Bancontact of kredietkaart te betalen

Met dienstencheques kan je onder andere je strijk laten doen. Beeld ID

Wie zijn dienstencheques online wil betalen met Bancontact of een kredietkaart, is er sinds gisteren aan voor de moeite. Dienstenbedrijf Sodexo schrapt die mogelijkheid, omdat de kosten niet meer mogen doorgerekend worden. 

Sinds vandaag is het in België voor handelaars niet langer toegestaan om de extra kosten van elektronische betalingen door te rekenen aan de klant. Dat is het gevolg van een Europese richtlijn. Eveneens is het niet meer mogelijk dienstencheques online te betalen. Een overschrijving is nog de enige optie.

Wie via Bancontact of een kredietkaart wilde werken, krijgt de melding dat er "technische moeilijkheden" zijn. Vandaag verschijnt er een bericht dat gezien de nieuwe regelgeving die optie niet meer wordt aangeboden. Kunnen we de extra kosten niet meer doorrekenen? Dan stoppen we er maar mee, zo lijkt het wel.

Sodexo, het dienstenbedrijf dat instaat voor de uitgifte van de dienstencheques, wijst erop dat ze gebonden is aan het contract met de Vlaamse overheid uit 2015. "Daarin wordt niets gezegd over de mogelijkheid om online te kunnen betalen", zegt hun persattaché. 

"We zijn zelf in augustus vorig jaar een proefproject opgestart om die optie wel aan te bieden. Nu moeten we daarmee stoppen gezien de nieuwe Europese regels." 
Sodexo wijst er ook op dat slechts 3 procent van de klanten online betaalt. "Via overschrijving is altijd de goedkoopste optie geweest."

Technisch ingewikkeld

Thomas Leys, coördinator van de Open Vld-studiedienst, signaleerde het probleem op Twitter. "Het kan best zijn dat Sodexo gebonden is aan hun beheersovereenkomst, maar klantvriendelijk is het in elk geval niet. Online betalen is gemakkelijker, maar je gaat ook minder fouten maken. Tegelijk kon de communicatie beter. Van de ene dag op de andere was online betalen niet meer mogelijk, al zat die nieuwe wetgeving er al een hele poos aan te komen." Vlaams parlementslid en specialist in de materie Emilly Talpe sluit zich daarbij aan. "De reactie van Sodexo stoot tegen de borst", zegt ze.

De Vlaamse overheid zal zeker niet instaan voor de extra betaalkosten, zo staat bepaald in het contract. Kan Sodexo zelf niet tussenkomen? Volgens het bedrijf is zoiets "technisch nogal ingewikkeld". Volgens een parlementaire vraag bedroegen de extra kosten tot 40.000 euro per maand. "Dat lijkt veel", zegt Leys. "Maar dat zijn peanuts voor een multinational als Sodexo." Hij hoopt op zijn minst op een geste van de dienstverlener. 

Bankingapp

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) neemt evenmin genoegen met de uitleg van Sodexo. Hij zal zo snel mogelijk na zijn vakantie contact opnemen met het bedrijf en een gesprek aangaan. "Deze manier van werken lijkt ons niet zo verstandig", zegt zijn woordvoerder Tinne Stukkens.

Het bedrijf zegt zelf te werken aan alternatieven. Zo kan er ook gewerkt worden met een bankingapp. Met één druk op de knop zou de betaling kunnen regelen. "Maar daarvoor is er nog overleg nodig met de banksector", klinkt het daar. Muyters geeft aan open te staan voor dit soort suggesties. 

Het huidige contract tussen de Vlaamse overheid en Sodexo loopt af eind 2019. Een nieuwe overheidsopdracht wordt allicht eind dit jaar uitgeschreven. Met daarin duidelijke afspraken over online betalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.