Dinsdag 11/05/2021

AchtergrondVerenigde Staten

Rechtszaak kan rechtse media in de VS op hun grondvesten doen daveren

null Beeld AFP
Beeld AFP

Smartmatic en Dominion, twee bedrijven die software voor de stemmachines leverden tijdens de Amerikaanse verkiezingen, overwegen rechtszaken tegen onder meer Fox News, Newsmax en OAN. Dat schrijft The New York Times. De bedrijven zeggen dat er sprake is van ‘laster’ wegens de vele valse aantijgingen over verkiezingsfraude die de ronde doen. Zo'n rechtszaak zou rechtse media in de Verenigde Staten wel eens in een penibele situatie kunnen brengen.

Waar gaat de commotie over? Tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen werd, naast stemmen met pen en papier, ook gebruik gemaakt van verschillende stemcomputers. In de nasleep van de turbulente verkiezingsnacht, waarin Trump uiteindelijk het onderspit moest delven voor zijn Democratische uitdager Joe Biden, stak de ene na de andere samenzweringstheorie de kop op. Zo waren er geruchten dat er met de stemcomputers zou geknoeid zijn, ook al is daar geen enkel bewijs voor.

Twee bedrijven moesten het daarbij in het bijzonder ontgelden: Smartmatic en Dominion. Nu dreigt Antonio Mugica, de Venezolaanse sterke man achter Smartmatic, met een rechtszaak tegen Fox News, Newsmax en OAN. Dat zijn enkele van de pro-Trump-media die de onbewezen aantijgingen verspreidden.

Mugica’s advocaat stuurde afgelopen week een brief naar die drie media om met onmiddellijke ingang de naam van zijn bedrijf te zuiveren, zoniet kan er een rechtszaak volgen. Smartmatics concurrent Dominion overweegt gelijkaardige stappen, zij het in eerste instantie tegen Trumps advocaat Sidney Powell en de Trump-campagne.

Verregaande gevolgen

Volgens experts zou zo’n rechtszaak een grote kans op slagen hebben. Het lijkt er in elk geval op dat de betrokken mediabedrijven nu al aan damage control proberen te doen. Zo zond Fox afgelopen weekend tijdens het programma van Lou Dobbs een bizarre boodschap uit waarin een factcheck werd gedaan waarin alle samenzweringstheorieën, onder meer ook die van Dobbs zelf, een voor een werden weerlegd.

Een potentiële rechtszaak zou dan ook verregaande gevolgen kunnen hebben voor Fox en zijn rechtse concurrenten Newsmax en OAN. Die laatste twee zijn namelijk in een bitse strijd verwikkeld om Fox te vervangen als het belangrijkste rechtse nieuwsmedium en spenderen daarvoor geld bij de vleet. Om een echte uitdager te worden hebben ze echter nog veel meer geld nodig, maar een rechtszaak zou als een zwaard van Damocles boven de bedrijven hangen en potentiële investeerders afschrikken.

Volgens Floyd Adams, een van de meest vooraanstaande advocaten als het op vrije meningsuiting en persvrijheid aankomt, hebben de softwarebedrijven een grote kans om hun slag thuis te halen. “De herhaaldelijke beschuldigingen zijn een typevoorbeeld van laster en hebben enorme reputatie- en financiële schade veroorzaakt,” klinkt het. “Het is nog veel te vroeg om te voorspellen hoe de zaken, als ze aanhangig zouden worden gemaakt, aflopen. Maar het is niet te vroeg om aan te stippen dat ze potentieel heel gevaarlijk zijn voor de bedrijven die gedagvaard worden.”

In tegenstelling tot Fox, dat zich via een fact heck probeerde in te dekken, laat Newsmax via een e-mail aan de New York Times weten dat “het nooit gealludeerd heeft op ongepastheid over Smartmatic, zijn eigendom of software”. Een woordvoerder van OAN was dan weer niet bereikbaar voor commentaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234