Woensdag 23/10/2019

Nieuwe partij

OPHEF, politieke spreekbuis van jongeren

Kenny Vemreulen, medestichter OPHEF. Beeld Wouter Van Vooren

Wat begon als een ludiek experiment op Twitter, wordt ernst. Volgende week is OPHEF een nieuwe politieke partij in ons land. "We zullen een beweging zijn voor de millennial-generatie", zegt medestichter Kenny Vermeulen (28).

"Als wij de verkiezingen winnen, krijgen de mensen die minder belastingen willen minder belastingen en zij die meer willen, krijgen meer." Bent u het daar mee eens? Of niet? Tweet het vandaag aan #OPHEF (@PvdOPHEF), een nieuwe politieke beweging die onder twintigers en jonge dertigers (de millennial-generatie) vlotjes leden inlijft via sociale media.

Voorlopig bestaan ze alleen op Twitter, maar begin volgende week wordt het ernst. Dan blazen initiatiefnemer Kenny Vermeulen en een aantal andere millennials leven in een vzw die de basis zal vormen voor een jongerenpartij die voor het eerst wil opkomen bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018.

"Jongeren zijn hier te weinig betrokken bij de politiek en partijen slagen er niet in de millennials te betrekken", zegt Vermeulen, een 28-jarige social media creative & strategist die dit jaar faam vergaarde door met één oproep zestienduizend Pokémon Go-jagers naar de Antwerpse Zoo te lokken. "Wij zullen aantonen hoe eenvoudig het kan zijn om jongeren te betrekken bij het samenlevingsverhaal. We bedachten onze naam en ons logo in enkele minuten en lokten meteen debatten uit op Twitter."

Zweeds voorbeeld

OPHEF wil aantonen dat burgerparticipatie en directe democratie via sociale media tot concreet beleid kunnen leiden. Vermeulen: "Iedereen die lid wil worden zal onze socialemedia-accounts, zoals Twitter en Facebook, mogen gebruiken om ideeën te lanceren. Iedereen is de partij en iedereen spreekt in naam van de partij." Zal dat niet tot chaos leiden? "Misschien, maar dat moet altijd kunnen en mogen. Als je dan samen de synthese maakt, krijg je concrete resultaten."

Vermeulen verwijst naar een succesvol burgerparticipatie-experiment van vijf jaar geleden in Zweden, #RotationCuration. Het Svenska Institutet en VisitSweden gaven toen de account @Sweden elke week aan iemand anders, met als doel de Zweedse diversiteit en progressiviteit in de verf te zetten. Het debat werd er soms erg scherp, maar loonde altijd.

Vermeulen: "Onlangs openden ze ook een telefoonnummer. Wie ernaar belt, wordt doorverbonden met een willekeurige Zweedse burger, met wie je ideeën kunt uitwisselen. Beide initiatieven tonen aan dat burgerparticipatie met weinig geld mogelijk is."

Graag in 'Villa Politica'

Vermeulen zegt ook geïnspireerd te zijn door het G1000-initiatief van David Van Reybrouck, maar wil van OPHEF een permanente beweging maken, die de millennials een stem geeft. Dat het hem en zijn volgers menens is, toonde deze tweet gisteren: 'Krijgen wij ook aandacht in #VillaPolitica van je, @lindewin?' Maar ook: 'De samenleving mag weer een pak warmer! Help elkaar.'

Een ludiek element blijft evenwel behouden - 'Retweet als je snackbars met enkel ketchup en mayonaise schandalig vindt!!', tweette de partij ook al. Politiek hoeft voor OPHEF niet altijd kommer en kwel te zijn. Er mag ook al eens worden gelachen, goed voor creativiteit en innovatie.

Net daarom vervoegde bekend satirisch blogger Mohamed Ouaamari OPHEF, waarvan hij een supporter is van het eerste uur. "Ik heb me nooit aangetrokken gevoeld tot de klassieke partijen", zegt Ouaamari. "Kijk maar naar de nieuwe begrotingscrisis. Dat is toch echte achterkamerpolitiek? Veel jongeren geloven niet meer in klassieke partijen. Als de millennials via OPHEF hun plek kunnen veroveren in het debat, kunnen we misschien zelfs de toekomst worden van de politiek", droomt hij luidop. "We zijn een signaal voor een establishment waarmee we ons nu niet verbonden voelen. Wij willen directere, participatieve democratie."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234