Maandag 27/05/2019

mobiliteit

Open Vld wil enkel nog groene bedrijfswagens

Auto's schuiven aan op de Brusselse ring. Beeld Photo News

Een bedrijfswagen op diesel of benzine? Die krijgen geen fiscaal voordeel meer omdat ze te vervuilend zijn. Met die maatregel wil meerderheidspartij Open Vld op tien jaar tijd het wagenpark fors vergroenen. De Vlaamse coalitiepartners steunen het idee.

Zowat 770.000 bedrijfswagens rijden er rond op onze wegen. En hun aandeel stijgt alleen maar. De eerste zes maanden van dit jaar werden er bijna 8 procent meer bedrijfswagens ingeschreven tegenover dezelfde periode vorig jaar, terwijl het aantal nieuwe privéwagens stabiel bleef. Het gevolg: overvolle wegen en nog meer vervuilende uitstootgassen.

Open Vld-Kamerlid Egbert Lachaert heeft nu een wetsvoorstel klaar om dat laatste probleem aan te pakken. Zijn idee is om vanaf 2022 het fiscale voordeel voor vervuilende bedrijfswagens (lees: benzine- en dieselwagens) stelselmatig af te bouwen, zodat ze tegen 2027 zullen belast worden zoals gewoon loon. Enkel groene wagens, zoals elektrische wagens of auto's die rijden op waterstof, zullen het voordeel blijven behouden. 

Op die manier hoopt hij het wagenpark op relatief korte termijn ingrijpend te vergroenen. "Vervuilende auto's worden totaal oninteressant voor werkgevers en werknemers", legt hij uit.  De maatregel zou een aanvulling zijn op het mobiliteitsbudget, waarmee de overheid werknemers hoopt te overtuigen hun bedrijfswagen te laten staan in ruil voor een netto- vergoeding.

Dynamisch systeem

Voor de duidelijkheid: Lachaert laat zich niet vastpinnen op één bepaalde technologie. Hij wil om de vijf jaar bepalen welke criteria gelden om in aanmerking te komen als 'groene bedrijfswagen'. Daarbij moet gekeken worden naar technologische evoluties, de kostprijs en de CO2-uitstoot. Het Brussels gewest wou vanaf 2015 enkel nog elektrische bussen, maar de ambities gingen de mist in omdat de technologie nog niet op punt stond. Vandaar dat Lachaert met een dynamisch styseem wil werken.

Open Vld-Kamerlid Egbert Lachaert: "Vervuilende auto's worden totaal oninteressant voor werkgevers en werknemers.3 Beeld Eric de Mildt

Er zijn al stappen gezet in die richting. Zo koppelde de regering-Di Rupo het fiscale voordeel voor bedrijfswagens aan de CO2-uitstoot, waardoor een eerste vergroening plaatsvond. Ook is in de autosector een ander aan het bewegen, onder meer onder invloed van dieselgate, waaruit bleek dat er jarenlang gesjoemeld was met uitstootwaarden. Volvo kondigde recent aan om vanaf 2019 vol de kaart de kiezen van de elektrische auto. Het wetsvoorstel van Lachaert sluit aan op de ambitie van de Vlaamse regering om tegen 2035 geen enkele auto op fossiele brandstof te verkopen. "Maar de leasingmarkt moet voortrekker zijn", zegt hij. "Dat zijn de tweedehandsauto's van morgen." 

De sector wil hier zijn schouders mee onderzetten. "De fiscaliteit is een krachtig middel om de leasingmarkt te vergroenen", zegt Joost Kaesemans van autofederatie Febiac. Het kan een motor voor innovatie zijn, al waarschuwt hij meteen voor praktische bezwaren. Het beperkte rijbereik en het aantal laadpalen staat momenteel de doorbraak van elektrische wagens in de weg. Slechts 0,7 procent van de nieuwe bedrijfswagens is elektrisch, een dikke 5 procent hybride. 

Hefboom

Bij de regeringspartijen klinken voornamelijk positieve geluiden. "We worden al jaren vervloekt om ons overtal aan bedrijfswagens, waarom dat niet als hefboom inzetten? Ik sta open voor debat", zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh. N-VA'ster Daphné Dumery noemt het voorstel een interessante basis, alleen MR uit nog zijn twijfels. "Dit staat niet in het regeerakkoord", zegt fractieleider David Clarinval.

Kris Peeters, lector verkeerskunde aan de PVCO Hasselt, is kritisch: "Dit moedigt nog altijd autogebruik aan", stelt hij. "Ook elektrische auto's staan in de file. Bovendien is de vraag wat een groene auto is. Niet zo lang geleden werden dieselwagens gepromoot als 'groen'. We moeten dat kritisch bekijken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.