Zondag 29/01/2023

NieuwsPolitiek

Nieuwe spoorplannen in eindfase, maar één cruciaal element ontbreekt: de centen

null Beeld Klaas De Scheirder
Beeld Klaas De Scheirder

De federale regering heeft akte genomen van de ontwerp-beheerscontracten van het spoor, al wil ze de lat voor de NMBS en Infrabel nog hoger leggen. Intussen ontbreekt er ook nog een cruciaal element: de financiering.

Ann De Boeck

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) kreeg woensdag van de ministerraad de opdracht om de onderhandelingen met de NMBS en spoornetbeheerder Infrabel af te ronden. De spoorbedrijven wachten al jaren op een nieuwe overeenkomst met de overheid die vastlegt wat er van hen wordt verwacht. Op basis van de ontwerp-beheerscontracten die Gilkinet op tafel legde, zullen nu de laatste punten worden uitgeklaard. De grote lijnen liggen vast.

Volgens de visie van de regering moeten we tegen 2040 dubbel zo vaak de trein kiezen. De komende tien jaar worden daarom strenge eisen opgelegd aan de NMBS. Tegen 2032 zouden er 10 procent meer treinen moeten rijden op een gewone werkdag. Op zaterdagen ruim 20 procent. Wie met de fiets komt, moet makkelijker plaats vinden aan het station en op de trein. Zo moeten de fietsstallingen 40 procent meer capaciteit krijgen.

De doelstellingen werden in overleg met de spoorbedrijven opgesteld, maar toch zijn er nog een aantal belangrijke discussiepunten. Zo zou het spoor meer vaart moeten zetten achter het toegankelijk maken van perrons, door ze bijvoorbeeld op dezelfde hoogte te brengen als de trein. Wie een handicap heeft, met een buggy rijdt of minder goed te been is, moet straks ook makkelijker terecht kunnen in een station.

Spoorbeheerder Infrabel moet versneld werk maken van het wegwerken van ‘bottlenecks’ op het spoornet. Dat zijn knooppunten waar te veel treinen samenkomen op te weinig sporen, waardoor een klein probleem al gauw uitgroeit tot een aaneenrijging van vertragingen. De regering zal nu brieven sturen naar beide spoorbedrijven om deze eisen duidelijk te maken.

3,4 miljard

Eén probleem: de financiering ontbreekt nog steeds. Volgens hun eigen berekeningen hebben NMBS en Infrabel liefst 3,4 miljard euro extra nodig om het wenslijstje van de regering te kunnen waarmaken. Het overgrote deel daarvan zou naar Infrabel gaan, dat een grote achterstand moet wegwerken in het onderhoud van de sporen. De directies van de bedrijven eisen dan ook boter bij de vis.

Binnen de regering ijvert Gilkinet voor dit budget, maar de discussie verloopt moeizaam. “Hij legt de lat onrealistisch hoog”, klinkt het elders binnen de meerderheid. Het Belgische begrotingstekort loopt dit jaar op tot 28 miljard euro. Bovendien moeten er ook lastige knopen worden doorgehakt rond de pensioenen, de fiscaliteit en de kernuitstap. De discussie werd dan ook uitgesteld tot de begrotingsgesprekken in september. Tot dan zullen de regering en de spoorbedrijven nog flink discussiëren achter de schermen.

Als alles goed gaat, zijn de beheersovereenkomsten dit najaar klaar. Ze leggen het spoorbeleid vast van 2023 tot 2032.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234