Donderdag 24/10/2019

Politiek

Nederlandse liberalen zijn gek op reclameman van N-VA

Nederlands premier Mark Rutte (VVD). Beeld ANP

Onze noorderburen weten niet waar ze het hebben. In aanloop naar de verkiezingen trekt de VVD, de grootste regeringspartij, het initiatief naar zich met een reeks provocerende uitspraken en opmerkelijke media-optredens. Klinkt bekend? Het is het beproefd recept van Erik Saelens, de reclameman van de N-VA.

Premier Mark Rutte die relschoppers “persoonlijk” in elkaar wil slaan. Klaas Dijkhoff, de kroonprins van de partij, die het klimaatakkoord afbrandt. Rutte die op de televisie tekeergaat tegen de “witte wijn sippende Amsterdamse elite”. Parlementslid Wybren van Haga die het “softe” handelsbeleid afkraakt. Dat zou verdwijnen “onder een sausje van vrouwenrechten”. De Nederlandse media worden gedomineerd door VVD-politici. De Nederlandse krant de Volkskrant stelt de vraag of er nog een andere partij bestaat.

Erik Saelens. Beeld Photo News

Volgens de krant haalt de VVD die aanvalsdrang van bij het marketingbureau Brandhome, gevestigd op het Antwerpse Falconplein en geleid door Erik Saelens. Hij is de reclameman van N-VA. In 2012 zat hij mee aan de tafel toen Bart De Wever zijn campagne om Antwerpen te veroveren uitstippelde. Twee jaar later was Saelens ook de man achter de Helfie-campagne, ‘spontane’ YouTube-campagnefilmpjes en de gele tuinkabouters van de Vlaams-nationalisten. Hij overtuigde de partij ervan dat dit soort stunts meer aandacht zouden opleveren dan klassieke advertenties.

Bart De Wever met een gele tuinkabouter in 2014. Beeld BELGA

Debat leiden in plaats van ondergaan

Van een formele samenwerking tussen Saelens en de VVD is nog geen sprake. Er zouden wel “intensieve gesprekken” lopen met de partijleiding. Saelens zelf was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. Hoe het ook verdergaat: de Nederlandse liberalen hebben hun campagne wel opgebouwd volgens de ideeën van Saelens.

Zijn devies is: probeer zo snel mogelijk zo veel mogelijk aandacht naar je toetrekken. Zelf het initiatief nemen, en de rest laten reageren. Zo kan je het publieke debat leiden in plaats van ondergaan. “Direct knallen is de boodschap. Throw the bomb in the first day of the war!”, schrijft Saelens in zijn boek Gebrandmerkt over zijn werk voor de N-VA. “Timing is alles. Niet alleen om je tegenstanders in hun slaap te overvallen, maar vooral ook wat de boodschap is waarmee je hen wakker maakt.”

Ook van belang: wat werkt voor de keukens van Donald Muylle werkt ook voor politieke partijen. In socialemediatijden genereert een knullige of provocerende boodschap vaak meer aandacht dan een strak gestileerd statement. De YouTube-filmpjes van de N-VA werden op hoongelach onthaald door commentatoren en collega-marketeers. Na de verkiezingen bleek dat ze miljoenen keren bekeken waren. 

De paginagrote advertentie van Rutte. De reacties van opiniemakers, concurrenten en journalisten bleven niet uit. Beeld rv VK

In december lanceerde Rutte de Nederlandse campagne door zijn land in een paginagrote advertentie te vergelijken met een “teer vaasje” dat kapot dreigt te vallen als de verkeerde mensen er aan gaan trekken. Waarop opiniemakers, politieke concurrenten en journalisten over elkaar struikelden om hun mening over de advertentie te geven. Op sociale media doken al snel allerlei parodieën op. In een interview met de Volkskrant stelde Rutte onlangs tevreden vast dat “het beeld is gaan vliegen”.

Prima band

Hoe de VVD in Antwerpen is beland voor marketingadvies, blijft onduidelijk. Han ten Broeke, de buitenlandspecialist van VVD en oud-hoofd public affairs van het Nederlandse telecombedrijf KPN, werkte eerder twee jaar geleden samen met Brandhome. En fractieleider Dijkhoff is een fan van Saelens’ boek. Dijkhoff heeft, als voormalige asielminister, ook een prima band met zijn Belgische collega Theo Francken.

“Het is niet zo dat wij Brandhome elders aanprijzen”, vertelt Joachim Pohlmann, partijwoordvoerder van N-VA. “Brandhome doet als bedrijf wat het wil. Wij zijn alvast heel tevreden over het werk van Saelens. Hij is ook deze keer betrokken bij onze verkiezingscampagne. We weten ondertussen wat we aan elkaar hebben.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234