Woensdag 26/06/2019

Politiek

N-VA-vrouwen gaan hooggehakt op pad ‘voor vrouwenrechten’, maar effect is net omgekeerde

Assita Kanko postte het filmpje zaterdag als eerste op Twitter, zonder veel uitleg. Beeld RV

Uithangborden voor het belang dat N-VA hecht aan vrouwenrechten. Dat moeten ze tijdens de campagne worden. Maar een filmpje van een flanerende Valerie Van Peel, Assita Kanko, Darya Safai, Zuhal Demir en Anneleen Van Bossuyt op sociale media genereert net het omgekeerde effect. “Het zijn vooral de hoge hakken die blijven hangen.”

In slow motion schrijden ze door een lege Mechelse Nekkerhal. Lachend, druk babbelend en gesticulerend, stuk voor stuk op naaldhakken. Als waren ze Charlie’s Angels, op een geheime missie. Maar welke dan? Het 40 seconden durende filmpje belicht Valerie Van Peel, Zuhal Demir, Assita Kanko, Darya Safai en Anneleen Van Bossuyt langs alle kanten, maar geluid hoort er niet bij. Om en bij de 200.000 keer is het filmpje intussen afgespeeld op sociale media, maar de kijker die wacht op een duidende slogan of betiteling die voor iets meer duidelijkheid zorgt, wacht tevergeefs. 

Assita Kanko, tweede op de Europese lijst van N-VA op 26 mei, postte het filmpje zaterdagochtend als eerste op haar Twitter-account, met de korte mededeling “Oops we did it again”. “Een boodschap aan al wie vindt dat vrouwen die bezig zijn met hun uiterlijk, per definitie lege dozen zijn”, zegt ze. Het is ook een verdoken sneer naar een artikel dat vorige week op de Vlaamsgezinde website Doorbraak.be verscheen. Johan Sanctorum uitte daar scherpe kritiek op wat hij hogehakkenfeminisme noemt. “Het partijpolitieke discours rond vrouwenrechten zet vooral babes in de markt”, waarbij hij expliciet onder meer Kanko, Safai en Demir viseerde. “Kortgerokt en op hoge hakken dragen ze op grote dienbladen de progressieve mantra’s op die vroeger bij rechts als totaal incorrect golden.” 

Pijnlijk

Maar dat komt allemaal slechts bij een handjevol erg goede verstaanders aan. Op sociale media wordt vooral verbaasd en verongelijkt gereageerd. Sammy Mahdi, jongerenvoorzitter van CD&V, vat de meest gehoorde kritiek samen: “Amai, dat waren hele sterke argumenten.”

Veel meer valt er inderdaad niet te zeggen over het fragment, zegt Marc Fauconnier, CEO van reclamebureau Famous. “Het zijn vooral de hoge hakken die blijven hangen. Die dienen om de vrouwelijkheid te accentueren. Ik neem dus aan dat N-VA de meest sexy partij van Vlaanderen wil worden”, lacht hij. “Hopelijk volgt de inhoud later.”

Kanko laat de kritiek niet aan haar hart komen. “Dat iedereen maar doet. Wie ons vijven kent en even nadenkt, weet dat wij verre van inhoudsloos zijn”, zegt zij. Maar Demir denkt daar anders over. Zij betreurt dat mensen nu de eigenlijke boodschap van het filmpje niet meekregen. “We waren samen om campagnefoto’s te laten maken voor het thema vrouwenrechten. Foto’s die later nog verspreid zullen worden. De fotograaf stelde voor om er ook een filmpje van te maken, omdat dat wel leuk zou zijn voor onze Facebook-pagina’s. Maar daar hoort dan wel een uitleg bij, natuurlijk.”

Dat N-VA daarvoor met opzet vijf knappe vrouwen geselecteerd heeft, weerlegt Demir. “Wij zijn allemaal al lang bezig met vrouwenrechten”, zegt ze. Hoogstens zou de regionale spreiding meespelen. 

Demir deelde het fimpje zelf nog niet. Net zo min als Van Peel, Van Bossuyt en de partij zelf. Nochtans laat N-VA doorgaans weinig kansen onbenut om haar kandidaten op sociale media in de kijker te zetten. Op het partijhoofdkwartier is men erg karig met commentaar. “Zoek er niet te veel achter”, zegt woordvoerder Joachim Pohlmann. “De vrouwen zullen gewoon hun campagne hebben willen teasen.”

Verkiezingen

Toch zijn de contextloze 40 seconden extra vervelend voor N-VA omdat ze haaks staan op wat de partij met haar Nieuw-Vlaams feminisme wil uitdragen. Een feminisme dat tegen quota is, maar vindt dat vrouwen op basis van inhoud en talent de top zullen en kunnen halen. 

Lang was het voor N-VA, als mannenpartij bij uitstek, moeilijk om dat thema geloofwaardig uit te dragen. De enige vrouw die een decennium lang tot de top behoorde, was Liesbeth Homans. Vandaag is het epicentrum van de macht nog steeds overwegend mannelijk, maar heeft de partij wel een reeks vrouwen laten doorgroeien dan wel recent weten aantrekken die passen in haar verhaal. Van Peel, Demir, Safai, Kanko: allemaal hebben ze het imago intelligente, mondige en ambitieuze vrouwen te zijn. 

Maar of zij ook de vrouwenrechten belichamen, betwijfelt politicologe en genderexperte Karen Celis (VUB). “Van Kanko zal niemand dat betwisten. Maar zijn de claims van de anderen zo sterk? Of van de partij in haar geheel? N-VA had met Demir en Liesbeth Homans de afgelopen legislatuur zowel federaal als Vlaams de bevoegdheid Gelijke Kansen in handen. Grote stenen hebben zij op dat vlak toch niet verlegd.”

Toch verbaast het Celis niet dat de partij vrouwenrechten wil uitlichten in de campagne. “Er mag dan geen duiding zijn bij het filmpje, de context is voor iedereen overduidelijk: dat is die van de verkiezingen. En typisch voor rechtse partijen is dat ze in tijden van verkiezingen hun vrouwen in de partij in de kijker willen zetten, om de vrouwelijke kiezer ook voor zich te winnen. Traditioneel scoren ze op die flank namelijk slechter.”

Of N-VA daar op deze manier in slaagt, laat Celis voorlopig in het midden. “De tijd dat vrouwen op hoge hakken enkel als babes gezien werden, ligt wel achter ons. Maar essentieel zal wel zijn wat volgt. Welke slogan hoort bij die fotoshoot? Worden de vijf enkel neergezet als “onze sterke vrouwen”, of komen er nog sterke voorstellen over wat N-VA zal veranderen voor de vrouwen in onze samenleving? Uit de pas gelanceerde Stemwijzer over onder meer gender van mijn collega Dave Sinardet, blijkt in ieder geval dat de partij daar zeker niet vooroploopt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden