Donderdag 17/10/2019

Mobiliteit

N-VA en minister Bellot op ramkoers over mobiliteit

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot. Beeld BELGA

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) vangt bot met zijn plannen voor een nieuw agentschap dat het vervoersbeleid van de regio’s moet coördineren. Vooral N-VA is haar geduld met de minister kwijt.

“Bellot wil meer samenwerken? Ik ben absoluut vragende partij. Het zou een goed begin zijn om de talloze rechtszaken te staken die minister Bellot heeft aangespannen tegen Vlaamse beslissingen voor meer verkeersveiligheid. Of dat de NMBS minder dwars zou liggen in de integratie van de tarieven die we op poten willen zetten voor Brussel en de rand.” Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) is beenhard in zijn analyse.

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) maakte gisteren bekend dat hij op 14 januari een toekomstplan op tafel legt bij zijn collega’s van de gewesten. Dat plan voorziet de oprichting van een agentschap dat het beleid van de gewesten en de federale regering moet coördineren. Bellot hoopt zo de files en de tanende populariteit van het openbaar vervoer op te lossen.

“Nu werkt iedereen op zijn eiland”, zegt de woordvoerder van Bellot. “Terwijl Vlaanderen de Brusselse ring uitbreidt, wil Brussel het aantal rijstroken afbouwen. Op hetzelfde moment pleit Wallonië voor een verkeersbelasting in de vorm van een wegenvignet, terwijl Vlaanderen voor een kilometerheffing gaat.” Het interfederaal mobiliteitsagentschap, zoals het agentschap zou heten, moet harmonie scheppen in de chaos.

Versnippering

Het is duidelijk waarom Bellot dat wil. Aangezien een pendelaar zowel de NMBS, De Lijn als de MIVB gebruikt, is de bestaande versnippering van bevoegdheden niet altijd logisch. Alleen al op Vlaams niveau hebben de ministers van Mobiliteit en Omgeving – Weyts en Joke Schauvliege (CD&V) – het soms al moeilijk om een coherent beleid te voeren. Laat staan dat de ministers uit Wallonië, Brussel en de federale regering hun zegje moeten doen.

Als er brokstukken naar beneden vallen in de Brusselse tunnels, schuiven de ministers de verantwoordelijkheid naar elkaar door. Als de MIVB miljoenen investeert in een abonnementskaart, dan pompt De Lijn miljoenen in haar eigen systeem. En als minister Bellot plannen maakt voor een hogere snelheidslimiet op de autostrade, dan schiet Weyts het vanuit Vlaanderen af.

Niemand betwist dat meer coördinatie goed zou zijn. De vraag is: moet dat met een zoveelste overlegorgaan? België telt nu al de meeste mobiliteitsministers van Europa. Sinds 2016 komen zij geregeld samen om hun dossiers te bespreken. In dat overleg werd het plan van Bellot vorig jaar al eens afgeketst. Toch probeert Bellot het nu opnieuw.

Belgique à papa

“Dit hoeft geen gigantische overheidsdienst te worden met een batterij ambtenaren die het warm water uitvinden”, zegt Bellot. “We kunnen personeel detacheren uit de andere beleidsniveaus. Daarbij respecteren we ieders bevoegdheden. Dit is géén demarche om te herfederaliseren.”

Maar N-VA schiet het voorstel af. “Ik verkies een samenwerking in daden”, zegt minister Weyts. Zijn partijgenote Inez De Coninck (N-VA) doet daar nog een schep bovenop en pleit voor de volledige regionalisering van de vervoersbevoegdheden. “Schaf het federale beleid af en hevel het volledig over naar de deelstaten.” Nu al ligt het gros van de bevoegdheden bij de deelstaten. De spoorwegen, de nationale luchthaven en de wegcode zijn enkele van de weinigen die nog federaal zijn.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) is voorstander van meer samenwerking.  Toch gaat een overkoepelend mobiliteitsagentschap ook voor hem iets te ver. “Het is niet zo slim van Bellot om deze oplossing naar voor te schuiven. Dit lijkt op het Belgique à papa dat de gewesten opdraagt wat ze moeten doen. Een tactische fout”, zegt Smet.

Maar minstens even kritisch is Smet voor het tegenoffensief van N-VA. “Vlaanderen, Brussel en Wallonië die hun eigen spoornet ontwikkelen? Dat is te zot voor woorden. Laat ons gewoon politieke akkoorden sluiten over onze gemeenschappelijke doelstellingen, en zorgen dat we die halen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234