Woensdag 29/01/2020

Mobiliteit

Mobiliteitsbudget mist start compleet

Beeld EPA

Je bedrijfswagen omruilen voor een kleiner, milieuvriendelijker exemplaar, met daar bovenop een treinabonnement of een leasefiets? Via het mobiliteitsbudget is het mogelijk sinds vorig jaar, maar er wordt haast geen gebruik van gemaakt. 

We staan met zijn allen elke dag in de file. Om daar iets aan te doen werkte de federale regering het mobiliteitsbudget uit. Wie een bedrijfswagen heeft, kan die omruilen voor een minder vervuilend exemplaar, het resterende budget kan gebruikt worden voor een alternatief, zoals een treinabonnement, een leasefiets of het gebruik van een deelstep. Als er dan nog geld overblijft, wordt dat cash uitbetaald tegen een fiscaal gunstig tarief. Zo moeten mensen worden aangemoedigd hun auto vaker thuis te laten.

Het systeem ging in april vorig jaar van kracht, maar wordt voorlopig nauwelijks gebruikt, zo blijkt uit cijfers die De Morgen opvroeg bij twee grote hr-dienstverleners. Bij SD Worx waren er welgeteld 15 werknemers die sinds april kozen voor het mobiliteitsbudget, Acerta registreerde 4 mensen die instapten in het systeem. De officiële cijfers van de RSZ voor 2019 zullen pas beschikbaar zijn in juli, maar de trend is alvast duidelijk.

“Dit cijfer is erg laag, daar kunnen we niet omheen”, zegt Veerle Michiels, mobiliteitsexperte bij SD Worx. Ze ziet een aantal verklaringen. Het systeem is nog niet zo bekend bij het grote publiek, maar is ook vrij complex om het in te voeren. “De mogelijke alternatieven kunnen breed ingevuld worden: je kan ook bijvoorbeeld een deel van je lening recupereren als je in een straal van 5 kilometer van je werk woont”, legt ze uit. “Het geeft een extra administratieve last. Dat kan afschrikken, maar we raden bedrijven aan om met een basispakket te beginnen en het later verder uit te bouwen.” 

Bedrijven aarzelen dus nog, maar ook aan werknemerskant zit er een belangrijke rem. Wie nu al een bedrijfswagen heeft, zal zijn contract eerst uitdoen, vooraleer over te stappen naar het mobiliteitsbudget. Dat kan enkel jaren duren. “En sommige werknemers twijfelen nog”, zegt Annelies Baelus van Acerta. “De keuze aan milieuvriendelijkere wagens is relatief beperkt. Houden ze hetzelfde comfort?”

Cash for car

De cash for car-regeling, die begin 2018 werd ingevoerd, kende eveneens een erg trage start. Dat is een gelijkaardig systeem waarbij je je bedrijfswagen kan inruilen voor een maandelijks netto bedrag. Daar tekent zich wel een stijging af, maar het succes blijft beperkt. SD Worx registreerde eind vorig jaar 540 gebruikers, terwijl er dat in juli nog 280 waren. 

Is het mobiliteitsbudget dan een doodgeboren kind? Niet noodzakelijk. De werkgevers tonen wel degelijk interesse, blijkt uit eerdere bevragingen van SD Worx en Acerta. “Dit heeft tijd nodig”, zegt Michiels. Baelus: “Ik ben ervan overtuigd dat het mobiliteitsbudget de komende jaren gaat boomen.”

Voor bevoegd minister Maggie De Block (Open Vld) is het nog te vroeg om grote conclusies te trekken. “Werkgevers en leasingbedrijven hebben tijd nodig om zich aan te passen.” Kamerleden Jef Van den Bergh (CD&V) en Egbert Lachaert (Open Vld), die het thema op de politieke agenda zetten, blijven grote voorstander, al staan ze open voor verbeteringen. “De komende tijd moeten we dit systeem evalueren in het parlement”, zegt Van den Bergh. Open Vld pleit ervoor om het mobiliteitsbudget op termijn uit te breiden naar álle werknemers, dus niet enkel voor zij die al een bedrijfswagen hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234