Zondag 17/01/2021

Openbaar vervoerRelance

Minister Gilkinet (Ecolo) denkt aan nieuwe gratis treinrittenkaart voor alle Belgen

Archiefbeeld.Beeld Wouter Van Vooren

Mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) wil opnieuw een gratis treinrittenkaart uitdelen aan de Belgen. Dat heeft hij in het parlement gezegd. Maar de aankondiging stuit op kritiek in de regering. ‘We kunnen het geld beter investeren in de trouwe treinreiziger.’

De ‘Hello Belgium Railpass’ was afgelopen zomer een groot succes. Bijna 3,6 miljoen Belgen vroegen de treinkaart aan, waarmee ze van oktober tot maart twee gratis trajecten per maand kunnen afleggen. De invoering was één van de steunmaatregelen van de regering om het binnenlandse toerisme aan te zwengelen en de aantrekkelijkheid van de trein te verhogen.

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) broedt nu op een vervolg. Dat liet hij vanmiddag verstaan in de commissie Mobiliteit, waar hij zijn beleidsnota voorstelde. “De treinpas was een groot succes. We gaan nu bekijken of het kan worden herhaald, en of we dit samen met de NMBS in een formule kunnen vastleggen”, bevestigt zijn woordvoerster.

De invoering van de treinkaart veroorzaakte deze zomer een flinke discussie. Ze kwam er op vraag van de groenen, maar de NMBS werd niet betrokken bij de beslissing. Twee keer werd de lancering uitgesteld uit vrees voor overvolle treinen. Begin deze maand vroeg Oostends burgemeester Bart Tommelein (Open Vld) zelfs om de actie stop te zetten omdat ze te veel drukte zou veroorzaken in Oostende. Gilkinet ging daar toen niet op in.

Gemor

Nu de Ecolo’er nog een stap verder wil gaan, klinkt er gemor bij zijn coalitiepartners. De oorspronkelijke actie kostte 110 miljoen euro. Dat geld zou volgens CD&V beter in de trouwe NMBS-abonnees worden gepompt. “Heel wat dagelijkse pendelaars hebben hun abonnement zien doorlopen terwijl ze ‘in hun kot’ moesten blijven. Zij kregen geen verlenging van hun abonnement. Het lijkt ons meer aangewezen om eerst voor hen een compensatie uit te werken”, zegt Kamerlid Jef Van den Bergh.

Ook oppositiepartij N-VA vindt een nieuwe treinpas geen goed idee. “De oorspronkelijke pas heeft zijn doel volledig voorbijgeschoten”, zegt Kamerlid Tomas Roggeman. “Hij was bedoeld om de toeristische sector te ondersteunen, maar we zien nu dat hij daar totaal niet voor gebruikt wordt. Het zou dus veel efficiënter zijn om het geld gewoon rechtstreeks in het toerisme te pompen.”

De treinpas houdt ook een risico in voor de volksgezondheid, stelt Roggeman. “Op een aantal plaatsen, zoals Oostende, zie je dat hij voor een aanzuigeffect zorgt. Daardoor kan de sociale afstand niet meer gegarandeerd worden.”

Het kabinet-Gilkinet kan of wil voorlopig niet meer details vrijgeven. “We evalueren dit.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234