Interview

Jan Callebaut en Guillaume Van der Stighelen: “Er is een groot gat in de markt voor een groen-liberale partij”

Over exact vier maanden trekken we naar de stembus. Twee van onze strafste marketingdenkers overschouwen alvast het politieke slagveld. Uit de weg, Zinzen en Van Cauwelaert, hier zijn Callebaut en Van der Stighelen. Een gesprek over merken en partijen. ‘Eigenlijk zoeken mensen een vriend.’

Jan Callebaut

* geboren op 8 november 1955 in Geraardsbergen

* marketing en diplomatieke wetenschappen aan de UGent

* stichtte in 1987, met wijlen Hendrik Hendrickx, marktonderzoeksbureau Censydiam

* adviseerde tal van media, waaronder de VRT, en politici, onder wie Yves Leterme

* verkocht Censydiam en leidt nu Callebaut Collective

* schreef onder meer The naked Consumer (1994) en Why you do what you do (2011)

Guillaume Van der Stighelen

* geboren op 24 september 1955 in Schoten

* was cafébaas, cartoonist en scenarist voor hij in 1981 de reclame in stapte

* maakte snel carrière en begon met zijn eigen bureau Duvalguillaume

* stapte in 2011 uit de reclame, is sindsdien schrijver en columnist

* schreef onder meer Heldenmerk (2015) en Samen door één deur (2016)

* is ook de bezieler van de Antwerpse coverband De Grungblavers

Ze zeggen het bijna in koor. Dat ze veel respect hebben voor politici. Dat je het maar moet doen, elke dag in de frontlinie staan, zonder veel mededogen van wie dan ook. Ze worden allebei ook regelmatig door politici uitgenodigd voor een gesprek – en daar gaan ze graag op in, alleen Vlaams Belang heeft het hen nog nooit gevraagd.

Maar als ze de Wetstraat overschouwen, kunnen ze vlijmscherp zijn. En zij mogen dat. Jan Callebaut (63) en Guillaume Van der Stighelen (63) zijn twee van de strafste communicatie-experts die Vlaanderen ooit heeft voortgebracht.

nieuws

cult