Dinsdag 26/05/2020

Bewaking parkings

Jambon grijpt in: zijn actieplan tegen transitmigranten doorgelicht

Het Texaco-benzinestation in Groot-Bijgaarden.

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil de mensensmokkel met transitmigranten aan banden leggen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan: vijf vragen over zijn nieuwe actieplan.

1. Wat stelt Jambon juist voor?

Jambon wil de mensensmokkel met transitmigranten door ons land stoppen. Transitmigranten proberen ’s nachts in vrachtwagens in te breken om mee te liften tot in Groot-Brittannië. Soms gebruiken ze daarbij geweld – vorige week was er onder meer een incident op de parking in Groot-Bijgaarden.

De minister van Binnenlandse Zaken ontplooit nu een actieplan met drie maatregelen: vijf snelwegparkings richting de kust krijgen ’s nachts privébewaking, er komen vanaf elke dag controleacties van de politie op het spoor en langs de grote snelwegen en de taskforce mensenhandel gaat een tandje bijsteken.

2. Welke parkings worden er beveiligd?

Om welke parkings het gaat, wil Jambon niet kwijt, anders zouden mensensmokkelaars die te makkelijk kunnen ontwijken. Jambon laat wel verstaan dat het om de parkings langs de snelwegen richting kust gaat, "omdat zich daar het probleem stelt". De parkings van Groot-Bijgaarden en Jabbeke langs de E40 lijken een zekerheid. Wellicht komt er een rotatiesysteem voor de andere parkings.

Tot de overheidsopdracht is toegewezen aan een bepaalde bewakingsfirma – Jambon hoopt dat dit tegen het einde van de week kan gebeuren – zal de federale politie het werk op zich nemen. Vanavond starten de eerste patrouilles van zonsondergang tot zonsopgang. Er wordt een tiental manschappen vrijgemaakt.

3. Waarom kiest Jambon voor privébewaking?

De federale politie is al overbevraagd, onder meer door de strijd tegen de terreur en tegen de drugshandel in de Antwerpse haven. Jambon is al langer voorstander van privébewaking, om het werk van de politie te verlichten. Hij gelooft dat ook privéveiligheidsagenten een afschrikkend effect kunnen hebben.

Vraag is wat die veiligheidsagenten dan kunnen doen als ze illegale transitmigranten opmerken. Zij mogen tussenkomen als er zich een acuut probleem aandient, bijvoorbeeld bij een vechtpartij. "Maar het echte politiewerk, zoals arrestaties of transmigranten uit vrachtwagencargo’s halen, mogen de veiligheidsagenten niet uitvoeren", legt Jambon uit. Ze moeten dan snel de politie verwittigen.

4. Is dit een definitieve oplossing?

Het antwoord op die vraag is 'neen'. Dat geeft Jambon ook zelf toe. De bewaking van de parking is een noodoplossing. De structurele oplossing moet van zijn collega, Vlaams verkeersminister Ben Weyts (N-VA), komen.

Weyts probeert om alle Vlaamse snelwegparkings te voorzien van camera’s en betere veiligheidshekken. Een drietal parkings in West- en Oost-Vlaanderen zijn al aangepakt. De parkings en Groot-Bijgaarden (E40) en Rotselaar (E314) staan nu op de planning. Weyts heeft hier al 4 miljoen euro in geïnvesteerd.

Alleen door alle parkings te beveiligen, kan je het 'waterbedeffect' vermijden: zolang dat niet gebeurt, zullen mensensmokkelaars altijd zoeken naar parkings die minder scherp bewaakt worden. "Vandaar dat we de bewaking voorlopig zo veel mogelijk willen laten roteren", klinkt het bij Jambon. Er komt elke dag een evaluatievergadering, om te zien waar mensen het best worden ingezet. 

5. Wie gaat de rekening betalen?

Staatssecretaris voor Migratie Theo Francken (N-VA) zei vorige week dat er een Europees fonds bestaat dat kan instaan voor de betaling van privébewaking op snelwegparkings. Op een ministerraad van de Europese ministers van Migratie in Bulgarije zou hij dit verder bespreken. Voorlopig is er echter geen doorbraak.

Het departement Binnenlandse Zaken zal de privébewaking daarom voorlopig zelf betalen. Om hoeveel geld het gaat, wil Jambon niet kwijt, maar in zijn entourage valt te horen dat de rekening al snel "een paar honderdduizenden euro’s" zal bedragen. Een geluk bij een ongeluk is dat het terreurniveau sinds vorige week verlaagd is, waardoor veel soldaten van straat kunnen. Zo komt er budget vrij voor Binnenlandse Zaken, geld dat nu wordt ingezet tegen de mensensmokkel. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234