Zondag 25/08/2019

Verkiezingen Vlaams Belang

Hoe Vlaams Belang via Facebook de verkiezingen won

Vlaams Belang was de afgelopen campagne alomtegenwoordig op sociale media. Hoe groot de impact van hun onlinestrategie was, is niet exact te meten, ‘maar zeker is wel dat sociale media een belangrijke rol hebben gespeeld in hun overwinning’, zegt communicatie-expert Reinout Van Zandycke.

Onder politieke partijen is Vlaams Belang al geruime tijd heer en meester op Facebook. Meer dan 400.000 mensen volgen hun pagina, ruim het dubbele van dichtste achtervolger N-VA – de andere zijn nog verder uit het zicht. “In 2014 was Vlaams Belang nergens aanwezig. Niet in de media, evenmin in de hoofden van de mensen. Daarom hebben we hard ingezet op het uitbouwen van een community, een digitale gemeenschap”, zegt Bart Claes. Hij is behalve jongerenvoorzitter ook de man die de onlinestrategie van het VB uitbouwde. 

Bij die strategie hoort ook een stevig budget. “Na de lokale verkiezingen hebben we de beslissing genomen: we gaan all-in op sociale media”, zegt Claes. Uit cijfers van politieke advertentiecampagnes die Facebook onlangs vrijgaf, blijkt dat geen enkele partij meer uitgaf om berichten te promoten op het platform: maximaal zo’n 617.000 euro. “Maximaal? Het zal zeker niet minder zijn”, geeft Claes zelf toe. In de week voor de verkiezingen spendeerde de partij 125.000 euro aan advertenties via haar Facebook-pagina.

Juiste boodschap op juiste plaats

Niet alleen in de cijfers maakt het Belang het verschil. Het gaat slimmer met zijn bereik om dan de meeste andere partijen. Uit cijfers van politieke advertentiecampagnes die Facebook recentelijk vrijgaf, komt VB uit de bus als de absolute kampioen van de advertenties die een groot publiek bereiken. De verklaring daarvoor is eenvoudig: de partij weet als geen ander hoe het de juiste boodschap op de juiste plaats moet krijgen.

Lees ook: De Paljassen van Vlaams Belang en Pepe The Frog, een succesvol huwelijk

“Het internet, en ook Facebook, wordt hoe langer hoe meer een eindeloze opeenstapeling van niches. Mensen vinden elkaar op heel specifieke thema’s. Vlaams Belang speelt daar perfect op in”, legt Sven De Coninck uit, digitaal strateeg bij Chase Creative, een ‘social storytelling agency’.

In plaats van grote, algemene campagneboodschappen in de markt te zetten, spreidde Vlaams Belang een erg precies tapijtbombardement uit, zegt De Coninck, die een tijd aan de slag was voor het Centrum Ronde van Vlaanderen. Hij kreeg toen een video van VB te zien over de Vlaamse wielercultuur, die zo opgesteld was dat hij bij liefhebbers van de Ronde Van Vlaanderen zou opduiken. “Mijn vriendin is een echte dierenvriend. Zij kreeg een filmpje met schattige hondjes te zien met het standpunt van Vlaams Belang over dierenwelzijn.”

Frustratie en woede bespelen

Doorslaggevend is de communicatiestijl van de partij: direct, messcherp, gemikt op emotie. In plaats van een pancarte met een vijfpuntenplan grossiert ze in advertenties die in korte slogans het punt duidelijk maken, zoals ‘stop pestbelastingen’, ‘stop uitbuiting van de bevolking’, of ‘stop de LEZ-waanzin’. Ook filmpjes van vechtpartijen op straat verspreidt de partij vaak: die worden gretig ­gedeeld. Het is hen te doen om het mobiliserend effect. Door de frustratie en woede van kiezers te bespelen, verspreiden heel wat mensen het bericht van Vlaams Belang op hun beurt zelf. 

“Het is een trend in de politieke communicatie die je niet kan negeren”, weet communicatie-­expert Reinout van Zandycke, die met zijn bureau Exposure ook zelf politieke partijen begeleidt. “Je moet relevant communiceren met een emotionele boodschap. Traditionele partijen vinden dat een vies woord en denken dat ze zo op angst kapitaliseren, maar emotie is vaak net positief. Obama was een en al emotie: hope en change.”

Video: Hoe Dries Van Langenhove zo snel een fenomeen werd

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden