Maandag 17/06/2019

Verkeersveiligheid

"Het werd ons door de strot geramd": nieuwe trajectcontroles komen niet waar ze moeten

34 nieuwe trajectcontroles komen er binnen dit en een jaar bij in Vlaanderen. Beeld RV

Gemeentebesturen en politie hebben kritiek op de manier waarop Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de locaties van de nieuwe trajectcontroles bepaald heeft. Zij werden niet gehoord, waardoor de controles niet altijd op de optimale plaatsen komen.

Verspreid over heel Vlaanderen komen er het komende jaar 34 nieuwe trajectcontroles bij. Dat kondigde Weyts eind juni aan. Daar komt nu heel wat kritiek op. Niet op de controles zelf, want niemand twijfelt eraan dat snelheidsmetingen over langere afstand de verkeersveiligheid ten goede komen, maar wel op de aanpak van de minister. Die gaf het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de opdracht om locaties voor de trajectcontroles te bepalen zonder dat de gemeenten en politiezones daarbij inspraak kregen.

Volgens het AWV is bij de keuze voor de 34 locaties een objectieve parameter gebruikt. "Elke locatie is gekozen op basis van ongevallenstatistieken, en dan enkel de ongevallen die gelinkt zijn aan snelheid", zegt woordvoerster Veva Daniëls.

Volgens Het Belang van Limburg werden heel wat politiezones niet gehoord. Anderen gaven wel advies maar dat werd niet gevolgd. Dat betreurt Jan Seynhaeve (CD&V), burgemeester van Wevelgem. "Als we op voorhand gecontacteerd waren, hadden we tot een betere combinatie van maatregelen kunnen komen." Dat zegt ook Dirk Claes, korpschef van de politiezone Bilzen-Hoeselt-Riemst, die het nieuws in de krant moest lezen. "Het was fijn geweest als we geconsulteerd waren, zodat we voor meer details hadden kunnen zorgen. Op de N730 in Hoeselt wordt inderdaad hard gereden, maar volgens onze cijfers is het geen zwart punt wat ongevallen betreft."

Gevolg is dat de trajectcontroles niet altijd op de optimale plaatsen komen. In Tielt valt te horen dat op de gewestweg tussen Tielt en Oostrozebeke veel ongevallen gebeuren die wellicht aan hoge snelheid gerelateerd zijn. Alleen: de trajectcontrole komt wat verderop, op het stuk tussen Tielt en Wingene, waar volgens de politie amper ongevallen gebeuren. Ook in Wevelgem doet de locatie van een trajectcontrole de wenkbrauwen fronsen, zegt burgemeester Seynhaeve: "In de Kortrijkstraat staat het verkeer grote delen van de dag stil. De ongevallen gebeuren daar meestal niet door overdreven snelheid, maar doordat er veel zijwegen zijn, zodat er aanrijdingen gebeuren."

Protocolakkoord

De West-Vlaamse korpschefs zijn niet van plan het hier bij te laten. Ze besloten vorige week gezamenlijk dat ze het protocolakkoord zoals dat nu op tafel ligt, niet zullen ondertekenen. "Het werd ons door de strot geramd", zegt Claude Vandepitte, de korpschef van politiezone Tielt. "Ons een protocol laten ondertekenen waarin staat dat die trajectcontroles er na overleg komen terwijl dat niet de realiteit is, dat kan niet", zegt ook Dirk Van Nuffel, korpschef van Brugge. "Wij vragen aan de administratie om de juiste cijfers te gebruiken, die bovendien juist zijn geïnterpreteerd."

Een ander punt dat de lokale politiezones tegen de borst stuit, is dat het protocolakkoord de lokale politie aanduidt om de trajectcontroles te verwerken. Dat zou volgens de zones heel wat extra werk met zich meebrengen, waar zij naar eigen zeggen de tijd noch de middelen voor hebben. De beslissing is bizar, vindt Van Nuffel, aangezien vorig jaar nog gewestelijke verwerkingscentra werden opgericht die precies met dat doel in het leven werden geroepen.

Minister Weyts is niet onder de indruk van de kritiek. "Het is net omwille van zulke eindeloze discussies over pietluttigheden zoals welke bepaling in een protocol al dan niet moet  worden opgenomen dat de aanpak van de onveiligheid jaren op zich heeft laten wachten", reageert hij. "We houden maximaal rekening met de verzender van deze en gene boodschap maar we laten de plaatsing van de trajectcontroles er nu ook niet honderd procent van afhangen."

Het AWV laat weten dat het de komende weken nog verder in gesprek gaat met de lokale besturen en de politiezones. "Het protocol kan in overleg zeker nog worden aangepast aan de lokale noden", zegt Daniëls.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden