Woensdag 23/10/2019

verkiezingen

Haalde sp.a de mosterd voor nieuwe slogan bij onze noorderburen?

Sp.a-voorzitter John Crombez wil een welvaartsplan met onder meer betere uitkeringen en een hoger minimumloon, allemaal onder de slagzin ‘Zekerheid voor iedereen’. Beeld BELGA

Sp.a trekt naar de verkiezingen in mei met de slagzin ‘Zekerheid voor iedereen’. Een vleugje Louis Tobback, een conservatieve reflex die in de lijn ligt van de N-VA of gewoon een copy-paste uit Nederland? 

Sp.a-voorzitter John Crombez gaf afgelopen weekend al een voorzet met een ‘welvaartsplan’ van 1,5 miljard euro in het parlement. Hij pleit onder meer voor een lagere btw op elektriciteit, betere uitkeringen en een hoger minimumloon. Dat alles onder de slagzin ‘Zekerheid voor iedereen’, meteen ook hun slogan voor de komende verkiezingen.

In onzekere tijden waar de maatschappij snel evolueert, hoopt sp.a houvast te bieden. Crombez grijpt daarvoor terug naar drie ideologische basisrecepten
: toegankelijke zorg voor iedereen, zekere pensioenen en koopkracht. “Klassieke thema’s, maar telkens wel met nieuwe uitdagingen”, zegt politiek directeur Gorik Van Holen. 

Lang parcours

Aan de sp.a-slogan gaat een heel inhoudelijk parcours vooraf. Dat begon vorig jaar met een nieuw logo, een reeks inhoudelijke voorstellen en een eerste hoogtepunt op het partijcongres half maart. Daar werd de term ‘zorgzekerheid’ gelanceerd. Die gaat verder dan de vraag of er genoeg plaats is in het rusthuis. “Hoe verklaar je dat jongeren met psychische problemen eerst weken moeten wachten om dan op een wachtlijst voor hulp te gaan staan?”, zegt Van Holen. 

De slagzin ‘Zekerheid voor iedereen’ werd bedacht samen met het Vilvoordse reclamebureau Happiness, al anderhalf jaar de vaste partner van sp.a. Hij werd voor het eerst begin december gepost op de sociale media en zal de komende weken en maanden volop worden ingezet. 

Wat opvalt: ook de Nederlandse sociaaldemocraten van PvdA voeren al bijna twee jaar campagne rond de term ‘zekerheid’. Na de zware verkiezingsnederlaag begin 2017 wil partijleider Lodewijk Asscher het ‘merk’ PvdA weer op de kaart te zetten met die term. 

Hij pleitte bijvoorbeeld al langer voor hogere lonen voor leerkrachten. Door dat te verpakken als “zekerheid voor een beter onderwijs voor iedereen” hoopt Asscher dat die boodschap beter zal aanslaan. Het is een passe-partout die op vele onderwerpen past.

Er is regelmatig overleg tussen sp.a en PvdA over inhoudelijke en strategische kwesties, net als met andere Europese socialistische partijen. Maar over slogans is niets afgesproken. “We hebben dezelfde kernwaarden”, zegt PvdA-woordvoerder Femke van Zijst. “Dan is het logisch dat we tot dezelfde conclusies komen.” 

Louis Tobback en N-VA

Ook in eigen land klinkt de slagzin bekend in de oren. De toenmalige SP kende in 1995 een klinkende verkiezingsoverwinning met een campagne die intussen deel uitmaakt van zowat elk handboek over politieke communicatie. Onder een grote foto met Louis Tobback prijkte de tekst ‘Uw sociale zekerheid’. De Agusta- en andere affaires  waren prompt vergeten.

Tegelijk weerklinkt ook de N-VA-baseline ‘Veilig thuis in een welvarend Vlaanderen’ door op de achtergrond. Of zelfs ‘Bescherm onze mensen’ van Vlaams Belang. Ook de andere twee partijen spelen in op het gevoel dat de burger angstig is over de grote veranderingen in de samenleving. 

Belangrijk verschil: N-VA en al zeker Vlaams Belang leggen de focus veel meer op identiteit en migratie, sp.a veel minder. “Wij willen offensief onze eigen thema’s naar voor schuiven”, zegt sp.a’er Van Holen. “Maar we weten dat ook die vragen zullen komen.” Crombez pleitte in een interview met De Zondag afgelopen weekend nog voor minder migratie naar Europa. Daar kan de passe-partout van ‘zekerheid’ eveneens gebruikt worden.

Kernwaarden

“Het is logisch dat de socialisten teruggrijpen naar hun kernwaarden”, zegt professor politieke communicatie Peter Van Aelst (UAntwerpen). “En ze trekken een duidelijke lijn doorheen hun communicatie.” 

Tegelijk is dit een eerder defensieve strategie, weet Van Aelst. Groen en Open Vld omarmen de toekomst. Zelfs CD&V pakt uit met de ‘Weg vooruit’. “Maar op zich is het niet slecht dat er op links weer een duidelijke keuze is tussen rood en groen.”

Communicatie-expert Jan Callebaut is niet overtuigd. “De term ‘zekerheid’ blijft vaag”, zegt hij. “Bovendien ligt de focus op behoud. Zoiets werkt als je mensen bij de partij wil houden. Dat was de missie van Tobback destijds. Die van Crombez is heel anders: hij moet net nieuwe kiezers binnenhalen.”

Van Aelst ziet een ander probleem. “Inhoudelijk heeft sp.a wel degelijk grondig werk verricht”, zegt hij. “Maar verkiezingen win je niet met een slogan alleen. Je moet ook het politieke personeel hebben dat die boodschap consequent uitdraagt. En dat is de laatste maanden lang niet het geval geweest.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234