Zaterdag 25/05/2019

Klimaat

Groenen willen af van tankkaart en salariswagen tegen 2022

Groen-Kamerfractieleider Kristof Calvo. Beeld BELGA

De groenen pleiten voor de afschaffing van tankkaarten en bedrijfswagens. De maatregel maakt deel uit van een groot klimaatplan om de CO2-uitstoot terug te dringen. “Dit zullen de middenklasse en sociaal kwetsbaren betalen”, reageert N-VA.

“Niemand heeft meer cijfers dan wij.” Dat was het antwoord van partijvoorzitter Meyrem Almaci toen ze onlangs van deze krant de vraag kreeg of de groenen al concrete en becijferde klimaatplannen hadden. Toch hielden ze die plannen tot nu toe angstvallig geheim. Omdat ze wisten dat elk rekenfoutje genadeloos zou worden afgestraft. Maar ook omdat concrete plannen kwetsbaar zijn. Voor sommige kiezers gaan ze te ver, voor andere niet ver genoeg.

Groen werpt nu toch zijn klimaatkaarten op tafel. De partij wil tegen 2030 de CO2-uitstoot in ons land met 55 procent verminderen, en 60 procent meer elektriciteit uit hernieuwbare bronnen halen. Daarvoor stoot ze onder andere het heilige huisje van de bedrijfswagens omver. Vanaf 2020 moet het fiscale gunstregime voor tankkaarten verdwijnen. Twee jaar later worden ook de fiscale voordelen voor bedrijfswagens uitgedoofd.

Vandaag vloeit er jaarlijks 3,75 miljard euro naar salariswagens, en de populariteit blijf stijgen. Intussen rijden er al 635.000 exemplaren rond. Daarmee draagt de overheid zelf bij tot het klimaatprobleem, stellen de groenen. Volgens het Planbureau legt een bedrijfswagen immers 6.000 kilometer per jaar meer af dan een privéwagen. Bovendien zet het systeem mensen aan om zwaardere, en dus ook vuilere, auto’s aan te schaffen.

Asociaal

Volgens Groen is het ook asociaal. “70 procent van de subsidies vloeien naar de 20 procent hoogste inkomens. Amper één procent van de arbeiders krijgt een auto van het werk.” Daarbovenop komt een knoert van een gender gap: driekwart van de bedrijfswagens gaat naar een man. De oplossing is volgens Groen een nieuw systeem waarbij iedere werknemer een mobiliteitsbudget krijgt. Een hoger nettoloon, dus. “Deze operatie is budgetneutraal”, klinkt het.

Frank Van Gool, directeur van leasingfederatie Renta, heeft twijfels bij die formulering. “Het is een illusie om te denken dat er plots 3 miljard euro uit de lucht valt als je bedrijfswagens afschaft. Ofwel komen die kosten terecht bij de werknemers die nu een bedrijfswagen hebben, ofwel bij werkgevers.” Hoewel het mobiliteitsbudget in zijn ogen een prima alternatief is, wijst hij erop dat een verworven recht van een werknemer niet zomaar kan worden afgenomen. Het moet dus vrijwillig gaan, klinkt het.

Betaalbaarheid is meteen de achilleshiel van het klimaatplan. De prijs van 4 miljard euro wordt volgens Groen onder andere gedekt door een CO2-taks voor bedrijven en een kilometerheffing voor personenwagens. Er is ook sprake van 2 miljard euro aan terugverdieneffecten en 80.000 nieuwe jobs. “Maar in werkelijk is dit een belastingtsunami die de middenklasse en de sociaal kwetsbaren zullen betalen”, reageert N-VA.

Het Planbureau zal de plannen narekenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.