Donderdag 20/06/2019

luchtkwaliteit

Groen wil van Vlaanderen één grote lage-emissiezone maken

Beeld Eric de Mildt

Vlaanderen moet één grote lage-emissiezone (LEZ) worden. Dat stelt Groen voor. Tegen 2030 zouden er in heel Vlaanderen geen dieselwagens meer mogen rondrijden, vanaf 2035 willen de groenen ook benzinewagens bannen. Een stap in de goede richting, zegt milieu-epidemioloog Tim Nawrot, “maar we mogen het debat niet vernauwen tot enkel wegverkeer”.

Om de klimaatopwarming aan te pakken, legt Europa zijn lidstaten op dat er tegen 2050 geen wagens op fossiele brandstoffen meer mogen rondrijden. Tegen 2035 moet de verkoop van die wagens volledig verboden worden. Vlaanderen engageert zich om het aantal nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen te halveren tegen 2030.

Dat moet ambitieuzer, vindt Groen. De partij stelt daarom voor om wagens op fossiele brandstoffen al tegen 2035 volledig te bannen. Tegen 2030 zouden er in heel Vlaanderen geen dieselwagens meer mogen rondrijden, vanaf 2035 moet het ook voor benzinewagens gedaan zijn. Om dat te realiseren, wil Groen van Vlaanderen één grote lage-emissiezone (LEZ) maken. Zo’n zone is een afgebakend gebied waarin bepaalde voertuigen niet binnen mogen omdat ze te vervuilend zijn. Vandaag bestaan LEZ’s al in Antwerpen en in het Brussels Gewest. De komende jaren volgen ook Gent en Mechelen.

“Het vage ‘tegen 2030 halveren’ zorgt voor veel ongerustheid bij mensen”, zegt Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman. “Mensen weten niet meer vanaf wanneer ze waar nog met hun auto kunnen rijden en waar niet. Wij willen de consument duidelijkheid geven. Als mensen een wagen kopen, moeten ze weten waar ze aan toe zijn. We moeten hen ook voldoende tijd geven om zich aan te passen. Daarom stellen we voor om dit gefaseerd in te voeren.”

Behalve het klimaat dient het groene voorstel ook de luchtkwaliteit in Vlaanderen, benadrukt Meuleman. Dat verschillende steden stappen zetten om vervuilende wagens te weren, vindt ze positief. “Maar niet alleen mensen in de stad hebben recht op propere lucht.” 

Daar valt wel wat voor te zeggen, vindt milieu-epidemioloog Tim Nawrot (UHasselt). Ook in dorpen zie je plekken van luchtverontreiniging, zeker vlak naast wegen. Fijnstof legt echt een deken over heel Vlaanderen.” Net vanwege de fragmentering is het effect van de huidige LEZ’s volgens hem beperkt.

Omdat elektrische wagens op dit moment voor de modale Vlaming nog niet betaalbaar zijn, wil Groen ook flankerende sociale maatregelen voorzien. Denk aan subsidies voor elektrische deelwagens en sloop- en bouwpremies voor mensen die hun vervuilende auto laten wegdoen of laten ombouwen. 

“Het is belangrijk dat we iedereen meekrijgen in de transitie”, zegt Groen-fractieleider Bjorn Rzoska. Hoeveel de algemene LEZ en de flankerende maatregelen zullen kosten, kan Rzoska op dit moment niet inschatten.

Beeld tim dirven

En-en-enverhaal

Ook deskundigen tasten op dat vlak eerder in het duister. Nawrot stipt wel aan dat ambitieuze wetgeving de auto-industrie ertoe zal aanzetten om technologische vernieuwingen sneller door te voeren, wat ook een gunstige impact kan hebben op het prijskaartje. “Maar we mogen het debat niet vernauwen tot enkel wegverkeer. Scheepvaart leidt evenzeer tot luchtverontreiniging, net als ammoniak uit de landbouw. Het is een en-en-enverhaal.”

Een Vlaamse LEZ is niet het enige voorstel waar Groen mee komt. Enkele dagen geleden diende de partij nog een klimaatwet in, gebaseerd op de tekst van een groep academici. Daar komt steeds meer steun voor, zowel van de linkse oppositiepartijen sp.a en PS als van energieminister Marie Christine Marghem (MR). Open Vld is tegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden