Donderdag 21/11/2019

Transitmigratie

Gemengde reacties op actieplan transitmigranten: "Georganiseerde smokkelbendes worden niet aangepakt"

Archieffoto van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) en staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). Beeld BELGA

Er komen uit diverse hoeken reacties op het plan voor de aanpak van transitmigratie, dat minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) en staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) voorstelden. 

De Vilvoordse burgemeester Hans Bonte (sp.a) vindt het verstandig dat het plan in een uitbreiding voorziet van de opvangcapaciteit voor wie opgepakt wordt en de efficiëntie wil verhogen voor het opsporen van transitmigranten. "Aan de echte oorzaak van deze problematiek, met name het bestaan van georganiseerde smokkelbendes, wordt er echter weinig of niets gedaan", reageert Bonte.

"Bij de aankondigde maatregelen wil ik nog wel eerst zien wat er in de praktijk van terechtkomt. In het verleden zijn er nog al plannen gelanceerd die achteraf loos bleken te zijn. Zo is er momenteel nagenoeg overal sprake van een gebrek aan capaciteit op vlak van toezicht. Men beperkt zich bovendien tot symptoombestrijding, want ik lees niets concreets over een efficiëntere aanpak van de smokkelbendes. Die zullen hun gedrag niet wijzigen omdat er een aantal transitmigranten opgesloten zitten in een asielcentrum", aldus Bonte.

"De ketting is bovendien maar zo sterk als de zwakste schakel", waarschuwt de Vilvoordse burgemeester. Een bijzonder zwakke schakel in de aanpak van transitmigratie is volgens Bonte de Vlaamse overheid en meer bepaald het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Hij verwijst hierbij "naar de ellendige traagheid waarmee het AWV ondanks mooie intenties parkings beter uitrust met afsluitingen, camerabewaking en dergelijke. Ik hoop dat men op dat vlak snel de daad bij het woord voert", besluit Hans Bonte.

Maximiliaanpark

Eerste schepen van Brussel Stad, Alain Courtois (MR), reageert tevreden over het actieplan. Door een administratief centrum te creëren in het centrum 127bis in Steenokkerzeel krijgt het Maximiliaanpark zijn functie als groene long voor de omwonenden terug, stelt hij.

Het Burgerplatform voor ondersteuning van de vluchtelingen is daarentegen niet te spreken over de maatregelen. "De regering neemt andermaal dure en repressieve maatregelen die weinig resultaat opleveren", zegt woordvoerder Medi Kassou. Hij wijst erop dat men ervoor kiest om het aantal plaatsen in gesloten centra, die 210 euro per dag per persoon kosten, te verhogen terwijl de bestaande plaatsen in de onthaalcentra van Fedasil en de open centra slechts 35 euro kosten.

Minister Jambon maakt zich ook sterk dat de 'migratiehub', die in het Maximiliaanpark is ontstaan en die door mensenhandelaars werd gebruikt, ontmanteld zal worden, maar het Burgerplatform vraagt zich af hoe dat in de praktijk zal gebeuren. Het platform wijst er nog op dat het nog steeds geen antwoord gekregen heeft op zijn open brief aan de regering voor de oprichting van een onthaalcentrum waar de migranten ook terecht zouden kunnen voor onthaal, begeleiding en informatie.

Ook daklozenorganisatie Samusocial, eveneens actief in het Maximiliaanpark, is ongerust over de ontmanteling van het park: "Het publiek van het Maximiliaanpark zal zich verspreiden over het Brusselse gewest, wat de vraag naar opvang zal verhogen omdat de vluchtelingen niet meer kunnen rekenen op het solidariteitsnetwerk dat bij het park actief is", aldus woordvoerder Christophe Thielens, die ook wijst op de nakende winter.

Snelwegparkings

De burgemeesters Dirk Claes (CD&V) van Rotselaar en Iris Vander Schelde (Open Vld) van Landen, die wegens de aanwezigheid van snelwegparkings vaak geconfronteerd worden met transitmigranten op hun grondgebied, reageren voorzichtig positief. Beiden hebben echter nog bijkomende vragen.

"Het is positief dat de opgepakte transitmigranten overgebracht worden naar een nationaal administratief centrum in Steenokkerzeel. De lokale politie is blij op die manier ontlast te worden van heel wat administratieve rompslomp", zegt Claes. "Als het de bedoeling is om van hieruit de terugkeer te organiseren, zal er echter nog veel capaciteit moeten bijkomen. Op de snelwegparking in Rotselaar langs de E314 alleen worden wekelijks 30 tot 40 man opgepakt. De op korte termijn voorziene capaciteit van 160 plaatsen zal op die manier snel vol geraken. Als men ze op korte termijn weer vrijlaat, zullen we hen vrij snel terugzien."

De Rotselaarse burgemeester blijft echter op zijn honger zitten met een reeks vragen die hij al een jaar geleden aan de bevoegde overheden voorlegde. "We zijn al lang tevergeefs vragende partij voor extra steun van de federale politie om een actieve opsporing te kunnen organiseren. Als lokale overheden worden we nog steeds niet geïnformeerd over controles van de federale politie en private bewaking. En hoe is het mogelijk dat het Agentschap Wegen en Verkeer de afsluiting rond het benzinestation op de snelwegparking pas begin 2019 zal herstellen? We willen dat er nu actie wordt ondernomen", aldus Claes.

De Landense burgemeester Vander Schelde bestempelt de overbrenging van de transitmigranten naar Steenokkerzeel als "een eerste stap in de goede richting". "Tot nog toe was het dweilen met de kraan open want de transitmigranten die we oppakten moesten na korte tijd weer worden vrijgelaten en doken even later weer op." De stad Landen blijft echter vragende partij om de snelwegparking langs de E40 in deelgemeente Walshoutem 's nachts te kunnen afsluiten. "Het laatste dat we hierover van de hogere overheid hoorden was een studie om de snelwegparkings onder te verdelen in lang- en kortparkeren", betreurt Vander Schelden.

'Op korte termijn beste oplossing'

Ook de Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers reageert voorzichtig positief. "Op korte termijn is het de beste oplossing voor het probleem. Het is een noodzakelijke stap en het zal ontradend werken. Op langere termijn zal de federale regering tot duidelijke akkoorden moeten komen met Groot-Brittannië", aldus Briers. Korpschef Wim Pieteraerens van de lokale politie Kruibeke/Temse verwacht dat het plan de werking van zijn politiediensten zal ontlasten. "Omdat de administratieve afhandeling zal wegvallen, kunnen we meer inzetten op controleacties en opnieuw tweemaal per dag de mensen gaan oppakken."

Dat er één nationaal administratief centrum voor transitmigratie komt, is ook positief volgens Briers. "Het is goed dat er structuur komt, met screening op één plek en zicht op wie naar Groot-Brittannië wil trekken. Waar ook een belangrijke rol kan liggen voor het nieuwe administratief centrum, is in het begeleiden van die mensen bij een eventuele asielaanvraag bij ons. We hebben bijvoorbeeld de laatste tijd veel met Eritreeërs te maken, die we niet kunnen terugsturen omdat ze uit oorlogsgebied komen."

De omwonenden van de snelwegparkings zullen ook gebaat zijn bij het nieuwe plan, denkt Briers. "Voor de mensen die in de buurt wonen wordt het alsmaar moeilijker. De transitmigranten gedragen zich wel goed, maar als er iets fout gaat, dan kan het snel escaleren. De korpschef en burgemeesters van de gemeentes rond de parkings van Drongen, Kalken, Wetteren en Kruibeke reageren tevreden. De federale politie moeten wel blijven de cruciale opdracht vervullen om de smokkelbendes op te rollen. Dat werd vroeger provinciaal gestuurd. Het is een goede zaak dat het nu nationaal gestuurd wordt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234