Werk

EU bereikt akkoord over gelijke arbeidsvoorwaarden vrachtwagenchauffeurs

1 © photo_news

De EU-transportministers hebben in Brussel een akkoord bereikt over maatregelen in de wegvervoerssector die de arbeidsvoorwaarden voor vrachtwagenchauffeurs verbeteren en sociale dumping moeten tegengaan. 

Voor de nieuwe regels in werking treden, moet nu nog een akkoord met het Europees Parlement gevonden worden.  De Oostenrijkse minister van Transport Norbert Hofer zegt dat de levens- en arbeidscondities van twee miljoen chauffeurs in Europa verbeterd worden. Voor gelijk werk op een gelijke locatie zal gelijk loon gelden. Wantoestanden op overvolle snelwegparkings worden weggewerkt.

Oneerlijke concurrentie

Vooral in West-Europa klagen landen al langer dat in de transportsector sociale dumping en oneerlijke concurrentie heersen. België kwam met Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken, Duitsland Italië, Luxemburg, Noorwegen en Zweden overeen om daar samen tegen op te treden.

In het compromis, dat nog moeten worden onderhandeld met het Europees Parlement, geldt voor een buitenlandse transporteur die goederen vervoert in België of een ander EU-land gelijk loon voor gelijk werk. Om oneigenlijk gebruik van de zogenoemde cabotage tegen te gaan komt er een verplichte pauze van vijf dagen tussen dergelijke ritten. Truckers zullen nu nog maximaal vier weken aan een stuk in Europa onderweg mogen zijn. 

Uitrusten in cabine

Slapen in de cabine voor de weekendrust van 45 uur blijft verboden. Transportondernemingen zullen verplicht worden om een overnachting voor hun chauffeurs te betalen. Wel start de Europese Commissie een onderzoek naar de beschikbaarheid van goed beveiligde parkeerplaatsen waar chauffeurs in hun truck kunnen uitrusten.

Vanaf 2024 moeten alle internationale vrachtwagens zijn uitgerust met een slimme tachograaf die registreert waar en wanneer een truck de grens is overgegaan en die alle laad- en losbewegingen bijhoudt.

Vakbond

“We halen voorlopig opgelucht adem, maar er is nog geen sprake van een hoerastemming”, reageert ACV-Transcom vanochtend op het akkoord.

De opluchting heeft te maken met een aantal voorstellen die het akkoord niet hebben gehaald. Zo werd er volgens ACV-Transcom overwogen om de wekelijkse rust opnieuw in de cabine te mogen nemen, of om drie weken aan een stuk te werken met maar twee onderbrekingen van 24 uur. Dergelijke voorstellen waren voor de vakbond “onaanvaardbaar” en hebben het dus niet gehaald.

Maar de strijd is nog niet gestreden, voegt de vakbond toe. “We blijven op onze hoede “voor de grote gevaren die soms in kleine hoeken verborgen” zitten. Zo moet er nog een akkoord worden gevonden met het Europees Parlement. Het is ook de vraag in hoeverre de regels controleerbaar zullen zijn. Zullen werkgevers bijvoorbeeld bereid zijn een overnachting voor hun chauffeurs buiten de cabine te betalen?

“De definitieve toets van het akkoord zullen we pakweg over een jaar of anderhalf jaar kunnen maken”, zegt Jan Sannen, de algemeen sectorverantwoordelijke vervoer en logistiek van ACV-Transcom. “We moeten daarvoor waarschijnlijk op een avond of in een weekend een snelwegparking gaan bezoeken om te zien hoeveel chauffeurs daar hun potje staan te koken op een gaspitje.”

nieuws

cult

zine