Dinsdag 18/06/2019

Verkiezingen

De Zweedse coalitie bis is nog steeds (of opnieuw?) alive and kicking, blijkt uit voorzittersdebat in de Vooruit

Bart De Wever en Wouter Beke arriveren in de Vooruit voor het voorzittersdebat. Beeld Wouter Van Vooren

Als de N-VA in de volgende Vlaamse regering zit, dan komt er de komende jaren wellicht geen kilometerheffing. Dat heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever gezegd tijdens het groot voorzittersdebat van UGent en Vooruit. ‘Dit is voor de eerste jaren verknoeid.’

Behalve Gwendolyn Rutten (Open Vld) waren alle Vlaamse partijvoorzitters erbij in de Vooruit in Gent. Rutten liet zich vanwege een gemeenteraad in Aarschot vervangen door partijgenoot Bart Tommelein. “Gelukkig is de nieuwe voorzitter van Open Vld erbij”, grapte moderator Carl Devos (UGent), verwijzend naar de geruchten in de Wetstraat. “Maar stilhouden: de andere leden van Open Vld weten het nog niet.” Tommelein grijnsde breeduit.

Professor Devos opende het debat met de vaststelling dat we een moeilijke coalitievorming tegemoet gaan op federaal niveau. Of België met een constructiefout zit? “Als we nu met een wit blad mochten beginnen, dan zouden we het natuurlijk anders doen. Maar we hebben deze federale staat nu eenmaal geërfd”, zei CD&V-voorzitter Wouter Beke, die onlangs de deur voor een snelle grondwetswijziging dichtsloeg.

Federale kieskring

Voor Bart De Wever (N-VA) is het nochtans simpel: dit werkt niet. “Zelfs een blinde ziet de verschillen tussen het noorden en het zuiden van het land. Waar gaan we nog werkbare meerderheden vinden?” 

Een federale kieskring invoeren, zoals de groenen opwerpen, is volgens hem geen optie. “Dan voeren we morgen ook de taalpariteit en de bijzondere meerderheden af. Dan geldt: één persoon, één stem. Maar ik vrees dat het land dan overmorgen niet meer zal bestaan.”

Splijtzwam was ook het rekeningrijden, dat onlangs door de Vlaamse regering werd opgeborgen. “Geert Bourgeois noemt deze regering historisch omdat ze zo veel heeft beslist. Maar dat lijkt me een historische vergissing”, haalde sp.a-voorzitter John Crombez uit. “Zodra een studie met de kostprijs van de kilometerheffing naar buiten kwam, konden jullie ze niet snel genoeg intrekken. Intussen zijn er enkel files en uitstoot bijgekomen.”

Een grote doorbraak moeten we de komende jaren alvast niet verwachten. Ook niet als verkeersexperts voorstander zijn van een kilometerheffing. “Bespaar me de experts die vlak voor de verkiezingen komen zeggen dat de prijs 40 cent per kilometer moet zijn”, zei De Wever. “Als politicus weet je dan dat je het kaftje mag sluiten. Omdat het debat gewoon vergiftigd is. Dit is voor de eerste jaren verknoeid.”

Zweedse coalitie

Een opvallende constante in het debat was dat de voorzitters van de centrumrechtse coalitiepartijen bijzonder vriendelijk voor elkaar waren. Tommelein verdedigde zelfs het palmares van CD&V op Welzijn, terwijl De Wever en Beke eensgezind vaststelden dat het allemaal nog wel meeviel met die zogenaamde ruwe politieke zeden. 

“Je ziet: als het moet, kunnen wij goed samenwerken”, merkte De Wever op. De Zweedse coalitie bis is nog steeds (of opnieuw?) alive and kicking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden