Donderdag 20/02/2020

N-VA

'De verandering werkt', aldus de man in de straat

N-VA-voorzitter Bart De Wever vorig jaar, toen hij volop uitpakte met de 'helfie'-campagne.Beeld Bob Van Mol

"We kunnen mooie resultaten voorleggen, alleen slagen we er niet altijd in dat verhaal over te brengen", zo vindt N-VA-voorzitter Bart De Wever na twee jaar regeren. Na de 'helfie'-campagne komt zijn partij nu met een nieuw offensief om u ervan te overtuigen dat "de verandering werkt".

"De federale regering voert fundamentele veranderingen door, maar de verwezenlijkingen raken ondergesneeuwd onder het eeuwige gekibbel, doorgaans over dingen die er niet toe doen. Dat is mijn grote frustratie", zo zuchtte De Wever al in maart 2015. Een maand nadien kwam de partij met de 'helfie'-campagne op de proppen om een positieve sfeer rond de regering te creëren. 1 miljoen euro had de N-VA voor dat communicatieoffensief veil. De N-VA beseft immers ten volle dat zij als grootste partij het meeste met het regeringsbeleid worden geassocieerd. Maar intussen blijft de regering kibbelen en kent de Belg in peilingen de combinatie N-VA, CD&V, Open Vld en MR geen meerderheid meer toe.

Anderhalf jaar na de geboorte van de 'helfie' lanceert de N-VA vandaag dan ook nóg maar eens een campagne om u te overtuigen van het regeringsbeleid. Onder de slogan 'De verandering werkt' wil de partij deze keer niet alleen het hart, maar ook het hoofd van de Vlaming aanspreken: in online filmpjes en gedrukte advertenties vertellen gewone mensen in hun woorden wat die verandering voor hen concreet betekent. Hun verhalen worden onderbouwd met cijfers van onafhankelijke bronnen zoals de Nationale Bank, het Planbureau en de Europese Commissie. "Wij willen tonen dat de inspanningen wel degelijk lonen, en een tegenwicht bieden voor de desinformatie vanuit de vakbonden en oppositie", vertelt De Wever

Al richtte de N-VA-voorzitter afgelopen weekend daarover ook zijn pijlen op coalitiepartner CD&V. Die "wil gewoon het verhaal van de regering niet vertellen, ze zegt liever dat Johan Van Overtveldt (N-VA-minister van Financiën, KST) er niets van bakt", voerde hij aan in Het Laatste Nieuws. Niet toevallig moet de campagne in een eerste fase vooral de sociaal-economische verwezenlijkingen in de verf zetten. Daarna komen de veranderingen op het vlak van veiligheids- en migratiebeleid eraan. Hoeveel het communicatie-offensief deze keer kost, is niet duidelijk. "Zeker niet zoveel als de 'helfie'-campagne", luidt het.

Geen verkiezingscampagne

Of de timing van de lancering niet vreemd is, nadat De Wever zélf coalitiepartner CD&V tackelde over de meerwaardetaks? En net na de aankondiging dat Kris Peeters naar Antwerpen verhuist? De N-VA schermt dat ze al langer op de campagne broedde, die oorspronkelijk na de begrotingsbesprekingen van start moest gaan. "Dit is dan ook geen verkiezingscampagne", klinkt het. "Open Vld en CD&V hoeven zich hier ook niet door aangevallen te voelen: we dragen hiermee het algemene beleid uit."

Net voor de zomer is de MR - de partij van premier Michel - ook een versnelling hoger geschakeld met een campagne tegen 'de leugens' en de 'desinformatie' vanuit de vakbonden en de oppositie. De premier zelf beantwoordde op BelRTL eind juni ook vragen van Franstalige luisteraars. Het weerhoudt PS-voorzitter Elio Di Rupo er niet van om volop gas te blijven geven tegen Michel I. Die noemde hij dit weekend nog "geen serieuze regering", maar wel "een chaotische regering van amateurs".

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234