Dinsdag 19/01/2021

Milieu

De Lijn en Fluvius gaan nauwer samenwerken voor elektrische bussen

Directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot.Beeld BELGA

Terwijl er nog geen duidelijkheid is over de aankoop en de financiering van elektrische bussen voor De Lijn, heeft de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij wel al een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de beheerder van het elektriciteitsnet, Fluvius. Beide bedrijven richten een gezamenlijk projectteam op om hun investeringsplannen op elkaar af te stemmen, zo maakten ze donderdag bekend.

De samenwerking tussen De Lijn en Fluvius startte al met een proefproject in Leuven, waar sinds september zes elektrische bussen rijden en dat later zal worden uitgebreid naar Antwerpen en Gent. Dat project heeft nu geleid tot een structurele samenwerking, klinkt het.

Concreet komt er een projectteam met experts van beide bedrijven. “We gaan maximaal onze investeringsplannen op elkaar afstemmen”, aldus de CEO van Fluvius, Frank Vanbrabant. “Plant De Lijn ergens onderhoudswerkzaamheden in een stelplaats, dan is het zinvol om daar meteen al in laadinfrastructuur te voorzien. Plannen wij ergens in de buurt van zo’n stelplaats werken, dan is het ook zinvol om al de nodige kabels te leggen, ook al wordt die plaats niet onmiddellijk omgebouwd. Zo werken we zo efficiënt mogelijk op financieel en operationeel vlak.”

De samenwerking komt er terwijl er nog geen duidelijkheid is over de elektrische bussen van De Lijn. De maatschappij schreef in december een aanbesteding uit voor 970 volledig elektrische bussen en de bijbehorende laadinfrastructuur, maar schortte die in juli op omdat ze haar aanpak wilde herzien. “Een marktstudie die we in de zomer hebben gedaan, wijst heel sterk in de richting van een gefaseerde aanpak”, zei directeur Roger Kesteloot donderdag.

Een gefaseerde aanpak zou het de openbaarvervoermaatschappij makkelijker maken om de kosten, die meer dan een miljard euro bedragen, te spreiden. Het is voorlopig dan ook nog niet zeker hoe Vlaanderen de factuur zal betalen: de regering werkt momenteel aan een studie over de ‘deconsolidatie’ van De Lijn, waardoor de maatschappij meer financiële vrijheid van de overheid zou krijgen.

Ondanks de vertraging komt de deadline voor het uitrollen van de elektrische bussen volgens Kesteloot niet in het gedrang. De Vlaamse regering wil dat bussen emissievrij rijden in stadskernen tegen 2025 en in heel Vlaanderen tegen 2035. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), die de aankondiging van de samenwerkingsovereenkomst bijwoonde, gaf wel toe dat “de tijd dringt”. Volgens Kesteloot zal de raad van bestuur van De Lijn de herstart van de aanbesteding in december of ten laatste januari goedkeuren.

Voorlopig wordt ingezet op hybride bussen, die voornamelijk in stadskernen kunnen overschakelen op emissievrij elektrisch rijden. Volgend jaar trekt de Vlaamse regering 93 miljoen euro uit voor de aankoop van dergelijke bussen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234