Maandag 25/01/2021

PolitiekCoronavirus

Coronacampagne ‘1 ploeg van 11 miljoen’ kostte meer dan 3 miljoen euro

Premier Alexander De Croo.Beeld BELGA

De campagne van de federale overheid ‘1 ploeg van 11 miljoen’ in de strijd tegen het coronavirus heeft in totaal 3.070.254,94 euro gekost. Dat meldt premier Alexander De Croo in antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams Belang-fractievoorzitster in de Kamer, Barbara Pas. 

Het budget voor de aankoop van mediaruimte voor de campagne bedroeg 2,5 miljoen euro, de creatieve ontwikkeling kostte ruim 172.000 euro, de impactmeting 72.600 euro, de PR-activiteiten 42.000 euro en er werd een reserve van 242.000 voorzien, blijkt uit de cijfers van de eerste minister.

Volgens Pas had men “deze geldsommen veel beter kunnen besteden aan de strijd tegen het coronavirus zelf. Het Vlaams Belang ergert zich ook aan “de schaamteloze manier waarop, bij afwezigheid van de Rode Duivels, werd misbruik gemaakt van duizenden coronadoden om een kunstmatig gevoel voor een al even kunstmatig land op te wekken”. Voor de partij werd 3 miljoen euro weggesmeten voor de campagne.

Het aankopen van mediaruimte kostte in totaal 2.541.000 euro. Zo ging er 1.330.806,40 euro op aan TV-spotjes, 614.598,04 euro aan radiospotjes in het Nederlands en in het Frans, 10.989,22 euro aan andere radiospotjes, 180.598,04 euro aan 2m²-affiches, 163.652,50 euro aan sociale media en 133.402,50 aan de 1 pagina-affiches in de kranten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234