Zondag 17/01/2021

MobiliteitUpdate

Brusselse regering vindt akkoord over slimme kilometerheffing vanaf 2022

(Archiefbeeld) File op de Brusselse ring.Beeld Baert Marc

De Brusselse regering is donderdag tot een akkoord gekomen over Smart Move, de slimme kilometerheffing die ze vanaf 2022 wil invoeren. Het model werd goedgekeurd voor overleg, wat betekent dat de dialoog met de verschillende overheden op federaal en regionaal niveau en met de socio-economische partners kan worden opgestart.

Het Smart Move-model kiest resoluut voor een nieuwe verkeersbelasting die niet langer gebaseerd is op het bezit van de wagen, maar op het gebruik ervan. De Brusselse slimme kilometerheffing zal berekend worden volgens het aantal gereden kilometers, het tijdstip van de verplaatsing en het vermogen van het voertuig. Het doel is om de files in de hoofdstad te verminderen en Brussel zo gezonder te maken.

Alternatieven

Het model dat de Brusselse regering voorlegt, is gebaseerd op een variatie volgens het aantal gereden kilometers, het tijdstip van de verplaatsing (spitsuren, daluren of nacht) en het vermogen van het voertuig. Deze aanpak laat bestuurders toe minder te betalen door minder kilometers te rijden, door te kiezen voor een alternatief vervoermiddel (stappen, fietsen, openbaar vervoer, deelauto’s, ...) of door de spitsuren in Brussel te vermijden.

“We hebben files lang beschouwd als een soort van natuurwet, als iets waar we weinig aan konden doen. Maar met Smart Move kunnen we het verkeer beter, gecontroleerd en gedoseerd door de stad leiden met als doel 25% minder individuele verplaatsingen met de auto in de hoofdstad”, zegt Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open Vld).

De slimme kilometerheffing moet volgens Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) leiden tot minder files, betere luchtkwaliteit, minder lawaai, en meer leven in de wijken. Van den Brandt en Gatz wijzen tegelijk op het stimuleren van de keuzevrijheid bij verplaatsingen in Brussel. Daarom zal het gewest investeren in een uitbreiding van het openbaar vervoer met 30 % meer buscapaciteit, projecten voor nieuwe tramlijnen en de uitbreiding van het metronetwerk, het invoeren van de voetgangersvriendelijke ‘Stad 30' en investeringen in fietspaden.

Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), minister-president Rudi Vervoort (PS), Minister van Financiën Sven Gatz (Open Vld), Minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) en Minister van Digitalisering Bernard Clerfayt (Défi)Beeld BELGA

Overleg

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters laat intussen weten dat ze “akte neemt” van de beslissing van de Brusselse regering.

“Sinds het begin heb ik aangedrongen op overleg tussen de gewesten. Dit moet er nu komen nu de plannen duidelijk zijn”, zegt de Open Vld-minister. Peeters benadrukt dat ze de “belangen van de Vlaamse pendelaars altijd zal blijven verdedigen”. Ze herhaalt ook dat ze de Brusselse plannen zal aanvechten als die eenzijdig zouden doorgevoerd worden. “Een louter eenzijdige heffing ingevoerd door een ander gewest ten nadele van een ander gewest kan voor mij niet en daar zal ik me tegen verzetten.”

N-VA, dat in Brussel in de oppositie zetelt, herinnert eraan dat zowel het Vlaamse als Waalse Parlement de voorbije weken een resolutie goedkeurde waarin een eenzijdige beslissing van de Brusselse regering werd aangevochten. “De overduidelijke vraag naar overleg van de gewesten wordt zonder boe of ba terzijde geschoven, want het project is al in detail vastgelegd en moet al begin 2021 gestemd worden in het parlement om begin 2022 te starten”, klinkt het bij Brussels Parlementslid Cieltje Van Achter (N-VA).

‘Pestbelasting’

 “Vele Vlaamse pendelaars zullen hier de dupe van worden”, zegt Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA).

Volgens Diependaele is de geplande heffing ook helemaal geen maatregel om de mobiliteit of het milieu te verbeteren. “Brussel haalt vandaag 200 miljoen inkomsten uit verkeersbelasting. Met dit nieuwe systeem mikken ze op een half miljard. Dit is geen groene mobiliteitsmaatregel. Maar een pure belastingsverhoging die moet betaald worden door de Vlaamse pendelaars.”

Vlaanderen heeft volgens Diependaele zijn verkeersfiscaliteit op een budgetneutrale manier vergroend. “Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de oefening voor autofiscaliteit duidelijk niet goed gemaakt, en schuift nu de factuur daarvoor doodleuk door naar Vlaanderen”, besluit Diependaele.

‘Niet laten passeren’

Ook in Wallonië is men not amused met de Brusselse plannen.  “Ik vind het schokkend, om niet te zeggen schandalig, om midden in een crisis een nieuw fiscaal systeem voor te stellen dat een zeer grote impact heeft op de Waalse gezinnen en in het bijzonder op de 130.000 Walen die dagelijks naar Brussel pendelen”, reageert Waals minister van Economie Willy Borsus (MR). “Ik ben niet van plan deze maatregel, die in de eerste plaats een belastingverhoging is, te laten passeren..

“Terwijl wij sinds maart elke dag vechten om de koopkracht van de Belg te beschermen, toont Brussel zich niet solidair en stelt het voor om de economische crisis nog wat zwaarder te maken”, aldus nog Borsus. 

Ook MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez brandt de Brusselse plannen volledig af. “Wat wil de linkse Brusselse regering? Het hoofdstedelijke gewest een beetje meer kapot maken? De bedrijven wegjagen? De gewone mensen en de middenklasse hebben geen extra belastingen nodig, maar wel investeringen en intelligente maatregelen!”, zo tweette de MR-voorzitter. 

‘Niet in steen gebeiteld’

Gatz benadrukt dat de volgende stap de dialoog met Vlaanderen en Wallonië is. Hij legt de eerste commentaren dan ook naast zich neer om dat overleg “alle kansen” te geven. “De commentaar dat we het eenzijdig invoeren is onterecht. We hebben nu een voorstel en je kan niet praten zonder voorstel. Het is niet te nemen of te laten”, verduidelijkt minister Gatz. “We nemen nu een aantal weken en maanden om te zien of we dichter bij elkaar kunnen komen met Vlaanderen en Wallonië. Ik ga niet vooruit lopen op die resultaten. Ik hoop dat we niet in een gespannen vechtfederalisme eindigen”, vervolgt hij.

Over de exacte tarieven in het voorstel wordt niet gerept. Maar die staan ook nog niet vast, laten de Brusselse politici verstaan. In het primair systeem wordt uitgegaan van een basisheffing met daarbovenop een kilometercomponent. “We hebben tarieven voorgesteld met als referentiepunt voor de meeste automobilisten de prijs van een metroticket. Maar die tarieven zijn niet in steen gebeiteld. We staan open om aanpassingen te bekijken”, aldus Gatz.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234