Dinsdag 14/07/2020

Geluidsboetes Brussels Airport

Brussels minister van Leefmilieu bijt van zich af: "Wij zijn geen cowboys"

Céline Fremault (cdH), Brussels minister van Leefmilieu.Beeld Bob Van Mol

Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH) pikt het niet dat de schuld voor het vertrek van drie cargoluchtvaartmaatschappijen op Brussels Airport in haar schoenen wordt geschoven. Het was de Brusselse regering die onlangs besliste om de aangekondigde strengere geluidsnormen boven Brussel toe te passen. 

Voelt u zich verantwoordelijk voor het vertrek van de cargomaatschappijen?

“Neen, absoluut niet. Het is ten eerste niet duidelijk of die maatschappijen de luchthaven echt verlaten omwille van de geluidsnormen, we moeten daar zeer voorzichtig in zijn. Misschien spelen ook operationele redenen een rol. Air Cargo Global zegt nu bijvoorbeeld naar Amsterdam te verhuizen, maar ook daar zijn de normen voor het overvliegen van de stad bijzonder strikt. Dat is merkwaardig.”

“Laat één ding duidelijk zijn: de Brusselse geluidsnormen bestaan al sinds 1999. Jarenlang is er een tolerantie gehanteerd, en wij hebben alle luchtvaartmaatschappijen vorig jaar al duidelijk gewaarschuwd dat aan die tolerantie een einde zou komen. De Raad van State heeft zich over de normen gebogen en ze goedgekeurd. Wij hebben de normen bovendien ook niet zomaar uit onze hoed getoverd. Wij zijn geen cowboys, dat zijn normen die wereldwijd gehanteerd worden. Waar zit dan het probleem?”

Beeld EPA

Brussels Airport vreest dat door de onzekerheid over de boetes nog meer cargomaatschappijen de luchthaven zullen verlaten. Hoe moet dat opgelost worden?

“Wij staan nog altijd open voor een evenwichtige oplossing, maar het is nu aan de federale minister van Mobiliteit (Francois Bellot (MR), TT) om samen met de meerderheidspartijen in de regering een oplossing te vinden. Zij zijn verantwoordelijk voor de luchthavens, en het is op dat niveau dat we een allesomvattende strategie voor de luchtvaartsector in ons land moeten vinden. De economische activiteit op Zaventem is bijzonder belangrijk, ook voor de Brusselse tewerktstelling. De luchthaven moet zich verder kunnen ontwikkelen, daar zijn wij het helemaal mee eens, maar wel met respect voor de bewoners. Het is alsof je vrachtwagens dwars door een speelplaats op een school zou laten rijden. Met onze geluidsnormen hebben wij het equivalent van een snelheidsbeperking ingevoerd om de veiligheid en leefbaarheid van iedereen te garanderen.”

Zijn er al boetes geïnd?

“Neen, daar is het nog veel te vroeg voor, de eerste gegevens zijn nog niet geanalyseerd.”

“In 2016 overschreed ongeveer 2,5 procent van de 230.000 vliegbewegingen rond Zaventem de geluidsnormen, toen we nog een tolerantie van negen decibel overdag en zes decibel ’s nachts hanteerden. Dat leverde toen een gemiddelde boete van 930 euro op. Wij verwachten nu 3 tot 4 keer zoveel boetes, die wel gevoelig lager zullen liggen, rond de 500 euro.”

Wat vindt u van de Ryanair-oplossing?

“Als luchtvaartmaatschappijen erin slagen de geluidsoverlast door inventieve oplossingen te verminderen en dat met respect voor de veiligheid, dan vinden wij dat zeer positief. Het feit dat Ryanair zo’n creatieve oplossing zoekt, toont aan dat onze normen een beschermend effect hebben. Anderzijds is het een oplossing op korte termijn.”

Waar hoopt u op langere termijn op?

“Ons uiteindelijke doel is niet om zoveel mogelijk boetes te innen, laat dat duidelijk zijn. Het gaat er in de eerste plaats om zo min mogelijk overtredingen te moeten registreren en de geluidsoverlast voor iedereen te verminderen. Wij zitten op dezelfde lijn als de luchtvaartmaatschappijen en hopen evenzeer op een evenwichtige oplossing. Brussel is geen eiland dat geen vluchten over zijn hoofd wil krijgen: wij zullen ons deel doen. Dit is geen gevecht van Brussel tegen Vlaanderen, de luchthaven verdient beter dan dat.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234