Donderdag 12/12/2019

Brexit

Boris Johnson wil grootste propagandaoperatie sinds WO II

Beeld REUTERS

De Britse premier Boris Johnson wil met de grootste propagandacampagne sinds de Tweede Wereldoorlog de bevolking achter zijn brexitplan krijgen. Dat schrijft de Britse krant The Telegraph.

Anonieme regeringsbronnen zeggen in de krant dat Johnson de komende drie maanden tot 110 miljoen euro wil uitgeven aan advertenties. “Het gaat om de grootste reclamecampagne sinds de oorlog, om Groot-Brittannië klaar te maken voor een brexit zonder deal, met een ongezien marketingoffensief op reclamepanelen, radio en tv”, aldus nog de bron.

De Schotse premier Nicola Sturgeon heeft op Twitter al haar grote ongenoegen duidelijk gemaakt. “Wat een schandelijke geldverspilling”, tweette Sturgeon, die later gisteren Johnson zag.

Zoals bekend heeft Johnson aangekondigd dat Groot-Brittannië de EU op 31 oktober zal verlaten, met of zonder deal. In The Sunday Times schreef minister Michael Gove dat de regering “werkt met de aanname” dat Londen de EU zonder deal zal verlaten. Gove leidt de voorbereidingen voor een vertrek zonder deal. “De volledige regeringsmachine zal aan volle kracht werken”, aldus Gove.

Nog volgens The Telegraph heeft Johnson zijn ministers zondag gevraagd om “in overdrive te gaan om een No Deal voor te bereiden”.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234