Maandag 23/09/2019

N-VA

Bart De Wever in open brief: "We moeten de Franstaligen uit hun kot lokken"

N-VA-voorzitter Bart De Wever. Beeld Bas Bogaerts

N-VA-voorzitter Bart De Wever heeft op de website van zijn partij een open brief geschreven over het confederalisme, waar hij samen met de leden werk van wil maken. Niet toevallig na het vertrek van Hendrik Vuye en Veerle Wouters uit de N-VA, pleit hij voor "eendracht" én vrije meningsuiting: "Zeg uw gedacht".

De Wever steekt van wal met een duidelijke stelling, vetjes gedrukt: "Voor wie er ooit aan twijfelde: de N-VA was, is én blijft een Vlaams-nationalistische partij. Van bij onze oprichting streven wij naar Vlaamse zelfstandigheid, en overtuigen we verkiezing na verkiezing steeds meer Vlamingen daarvan." De voorzitter probeert verder alle neuzen weer in dezelfde richting te krijgen, na de openlijke rebellie van Hendrik Vuye en Veerle Wouters. In een interview met De Morgen afgelopen weekend hadden zij ermee gedreigd op te stappen als er bij de volgende verkiezingen geen werk wordt gemaakt van het confederalisme.

De Wever benadrukt dat het confederalisme de eerste volgende stap is die zijn partij wil zetten. Over hoe dat moet gebeuren, is De Wever duidelijk. "Wij moeten de rollen omdraaien. Wij moeten de Franstaligen in de positie van vragende partij krijgen. Wij moeten de Franstaligen uit hun kot lokken. En de enige manier om dat mogelijk te maken is door de macht te gebruiken die de Vlaamse kiezers ons gegeven hebben.

Eendracht

Daar is wat geduld voor nodig, benadrukt De Wever. "Vroeg of laat zal de druk op de PS onhoudbaar worden. Misschien niet vandaag. Misschien niet morgen. Maar snel." Hij waarschuwt ook voor de mogelijke risico's die deze strategie met zich meebrengt, maar stelt dat dit de beste strategie is "als we geen genoegen willen nemen met gemorrel in de marge".

De Wever roept na de heisa rond Vuye en Wouters op tot eendracht. "Het grootste cadeau dat wij de PS kunnen schenken, is interne verdeeldheid", klinkt het. Tegelijk moedigt De Wever, die de voorbije dagen kritiek kreeg omdat hij geen tegenspraak zou dulden, de partijleden aan om hun stem te laten horen en hun gedacht te zeggen. "Laat het knetteren. Maar twijfel nooit aan onze Vlaamse overtuiging."

De integrale open brief van Bart De Wever kunt u hier lezen.