Zondag 05/04/2020

Verenigde Staten

365 miljoen dollar: Bloomberg verpulvert record voor campagnefinanciering

Michael BloombergBeeld EPA

Met al bijna 365 miljoen dollar uitgegeven voor traditionele campagnespots ter ondersteuning van zijn kandidatuur voor de Democratische investituur, heeft miljardair Michael Bloomberg het record gebroken van het bedrag dat Barack Obama voor heel zijn campagne in 2012 heeft uitgetrokken. Dit heeft Advertising Analytics becijferd.

Bloomberg startte zijn campagne minder dan vier maand geleden in november en de vroegere burgemeester van New York is nu al de “kandidaat die het meeste ooit heeft uitgegeven”, zegt het in reclame-uitgaven gespecialiseerde bedrijf.

De man was vorig jaar de negende rijkste ter wereld en spreekt zijn persoonlijk fortuin van zowat zestig miljard dollar aan om zijn campagne te financieren.

Aan spotjes op radio en televisie heeft hij reeds 364,3 miljoen dollar besteed, waarmee hij het record van Obama in 2012 breekt. Dat was 338,3 miljoen dollar, aldus Advertising Analytics.

Het bedrag houdt geen rekening met uitgaven voor campagne op internet, bijvoorbeeld op YouTube, Facebook en Google. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234