Interview

Wim Vandekeybus: “Ik heb een beetje mijn eigen religie”

Sciencefiction en messiasfiguren in 'Mockumentary of a Contemporary Saviour'

- Ewoud Ceulemans - Bron: Eigen berichtgeving
2 Wim Vandekeybus. © Bob Van Mol

Oorspronkelijk wilde Ultima Vez-bezieler Wim Vandekeybus er een film van maken, maar uiteindelijk heeft hij toch voor de planken gekozen. In Mockumentary of a Contemporary Saviour mengt hij religie en sciencefiction, en theater en dans.

Zo'n dertig jaar draait Ultima Vez, het gezelschap rond artistieke duizendpoot Wim Vandekeybus, mee. Maar stellen dat Vandekeybus na al die jaren op automatische piloot is gaan draaien, doet de waarheid oneer aan. In zijn nieuwste voorstelling, Mockumentary of a Contemporary Saviour, brengt hij zeven verschillende personages uit alle uithoeken van de wereld samen in een post-apocalyptische toekomst, wachtend op hun verlosser, hun messias.

“Je vernieuwt jezelf door het jezelf moeilijk te maken”, legt Vandekeybus uit. “Ik had ook een ensemble dansers kunnen nemen om een nieuwe dansvoorstelling te maken.