Theater aan Zee

Theater Aan Zee blijft groeien

Het Oostendse publieksfestival incasseert kritische noot

2 Affiche Theater Aan Zee ©rr

Er lijkt geen halt te komen aan de groei van Theater Aan Zee: het Oostendse festival sloot zaterdagavond af met een ongezien publieksrecord. Toch moest het omtrent de aard van dat publiek ook een kritische noot incasseren.

Jaar na jaar verpulvert Theater Aan Zee records wat betreft publieksopkomst: een zaalbezetting van 90 procent en 55.000 verkochte tickets zorgen dit jaar voor een stijging van 10 procent tegenover 2016. Daar zat wellicht de ingebruikname van de Versluys Dôme voor iets tussen: de Oostendse baskettempel bood voor het eerst ruimte aan grote kleppers als Toneelhuis’ Risjaar Drei of De mensheid van Josse De Pauw. 

Naar goede gewoonte was ook het Jong Theater een publiekstrekker en in die categorie werden zaterdagavond twee laureaten bekroond. De jury, voorgezeten door TAZ-voorzitter Patrick Allegaert, kende de TAZ-KBC-Jongtheaterprijs ter waarde van 10.000 euro toe aan circusartiest Michiel Deprez voor de voorsteling Piste. “Deprez ontmantelt op een prachtige manier het medium circus, om het daarna weer liefdevol in elkaar te zetten”, zei Allegaert over de keuze van de jury. 

De SABAM-jongtheaterschrijfprijs (7.500 euro) ging verrassend genoeg naar de jonge artiest Lester Arias voor de performance House. Verrassend, omdat Arias’ voorstelling eerder een bezwerende, spectaculaire popshow is dan een tekstvoorstelling. “We waren uitermate geboeid door de manier waarop Arias muziek, tekst en performance mixt tot een eigenzinnig geheel. In die zin hebben we de definitie van tekst willen oprekken", licht Allegaert toe. In de toekomst ziet de voorzitter graag nog een bijkomende prijs uitgereikt voor spel – “Dan zouden straffe spelers als Matthias Van de brul met gebergte of Timo Sterckx in Faust, een mechanische komedie zeker in aanmerking zijn gekomen.”

TAZ prijzen ©rv

Theater Aan Zee 2017 was ook de eerste editie onder een curatorschap: oud-theaterdirecteur Dirk Pauwels zette de lijnen uit voor een festival dat draaide rond inclusiviteit van minderheden en kwetsbare groepen. Net rond dat onderwerp kreeg het festival zaterdag nog een harde noot te kraken. In De Standaard verscheen een opiniestuk waarin KVS-dramaturg Tunde Adefioye het had over de “zee van witte mensen” die hij op TAZ had waargenomen en het festival opriep een “‘bredere’ doorsnede van de samenleving te weerspiegelen, en niet alleen de koloniale verlangens van zijn witte publiek". 

Pauwels reageert: “Ik vind het oprecht moeilijk om om te gaan met een dergelijk cynisme, zeker uit de mond van een collega. Ik wil de heer Adefioye vragen welke methode er zou kunnen bestaan om het publiek dat hij hier mist op het festival in de zalen te brengen, en ik zou hem dankbaar zijn voor zijn advies. Mijn voorstel is om dergelijke zaken eerder in dialoog met elkaar te bespreken. Ik nodig hem daartoe graag uit.”

TAZ op een rijtje

- 212 projecten met in totaal 673 opvoeringen op 61 locaties verspreid over de stad en de haven
- Een vierde van de activiteiten was gratis
- Een geschat bereik van 130.000 bezoekers voor alle activiteiten (betalend en gratis) samen

De prijzenpot

- TAZ-KBC Jongtheaterprijs: Michiel Deprez met Piste
- Sabam Jongtheaterschrijfprijs: Lester Arias met House.
- Poëziedebuutprijs Aan Zee: Idwer de la Parra
- TAZ Jongmuziekprijs: In een discotheek
- Laureaat van de jeugdjury van Mu-zee-um: Matthias Van de brul met gebergte

cult