Recensie

Keer op keer mispakt Michael Van Peel zich niet aan makkelijke platvloersheid ★★★☆☆

1 Michael Van Peel overleeft 2018. © rv

Snedig, snel en politiek relevant. Michael Van Peel levert vakwerk af met zijn allerlaatste eindejaarsconference. Tegelijkertijd moet gezegd dat er stilaan toch ook wat sleet zit op de formule.

Vintage Van Peel. Dat is het minste wat je kunt zeggen over Van Peel overleeft 2018. Met de clown als centrale metafoor maakt de Antwerpse komiek in hoog tempo brandhout van het voorbije politieke jaar. “Herkennen jullie dit?” vraagt hij terwijl hij naar de gestileerde circustent wijst die zijn decor vormt. “Het origineel staat in de Wetstraat.”

Share

Keer op keer weet Van Peel open deuren te ontwijken en mispakt hij zich niet aan makkelijke platvloersheid

Daarmee trapt hij een eindejaarsconference af die garant staat voor alles waar zijn fans van houden. In een rotvaart neemt de komiek je mee op een trip doorheen 2018. Terwijl hij de ene spitse grap na de andere uitspuwt, komen zowel de verkiezingen aan bod als Schild & Vrienden, de toenemende polarisatie, de brexit en het WK. Keer op keer weet Van Peel open deuren te ontwijken en mispakt hij zich niet aan makkelijke platvloersheid.

De comedian toont zich bovendien een vakman door langere verhaallijnen te doorspekken met snelle grapjes en mooie bruggen te bouwen naar nieuwe topics. Zo beschrijft hij in het begin zijn heimat Brasschaat haast achteloos grappend als een “ruige achterbuurt van Antwerpen vol criminelen”, terwijl hij grijnzend verwijst naar de bankiers die er wonen. 

Via de titelvoerend burgemeester landt hij vervolgens bij de gemeenteraadsverkiezingen. Van Peel viseert daarbij pienter de weinig ambitieuze politieke slogans. Zeker Open Vld (‘gewoon doen’) en N-VA (‘veilig thuis’) moeten het ontgelden. De slogans blijven een rode draad waarmee hij helemaal op het einde alles netjes gecomponeerd samenknoopt.

Metaalmoeheid

Share

‘Been there, done that’, denk je af en toe als je Van Peel veilig ziet surfen op wat hij goed kan

Zoals altijd is Van Peel op zijn best als hij zijn verontwaardiging vrij baan geeft. “Hebde gij ook goesting om uw geel hesje aan te trekken?” roept hij tot tweemaal toe als hij het publiek erop wijst dat we op tien jaar tijd 25 procent minder stroom zijn gaan gebruiken terwijl onze factuur exponentieel gestegen is. We mogen hem nog steeds dankbaar zijn voor het feit dat hij zijn collega Geert Hoste heeft getoond dat je wel degelijk tegelijkertijd grappig en kritisch kan zijn.

Al het metier ten spijt, kun je er echter niet omheen dat er sprake is van een zekere metaalmoeheid. Been there, done that, denk je af en toe als je Van Peel veilig ziet surfen op wat hij goed kan. De rode draad van het circus en de clown (een metafoor die, oh ironie, de PVDA in 2009 al hanteerde bij hun toenmalige verkiezingscampagne) had bovendien gerust wat nadrukkelijker aanwezig mogen zijn. Eigenlijk krijgt dat thema enkel aan het begin en het einde echt gewicht. 

Het is ook enkel aan de start en het slot dat Van Peel toont dat hij theatraal wel degelijk meer te bieden heeft dan de gemiddelde babbelende conferencier. De vraag is bijgevolg waarom hij dynamische intermezzi als zijn impressie van een ritmisch klappend aapje of het lied aan de piano alleen voor die momenten reserveert.

Nooit echt gevaarlijk

Van Peels grootste euvel is evenwel dat hij noch plaats maakt voor kwetsbaarheid, noch voor echte subversiviteit. Daardoor wordt hij nooit echt gevaarlijk. Zo is het jammer dat hij zijn eigen pleidooi voor meer gesprek op het politieke plan meteen weer onderuithaalt door te zeggen dat hij zulke melige boodschappen liever niet zou moeten verkondigen. En wanneer hij in zijn slotnummer even aan de tragische dood van zijn collega Lies Lefever refereert, huppelt hij er meteen weer overheen door snel-snel andere doden te vermelden.

Hoewel kwaliteitsvol en vermakelijk, voelt Van Peel kortom wellicht terecht aan dat het goed is dat hij voor het laatst de staat van het jaar opmaakt. Benieuwd hoe hij zichzelf opnieuw zal uitvinden.

Van Peel overleeft 2018, nog tot 30/12 in de Antwerpse Arenberg. Daarna op tournee.

Dossier Plankenkoorts
Dossier Plankenkoorts

Theater, opera en dans zijn uw ding? Onze podiumploeg zorgt voor de nodige inspiratie.

Lees alle artikels

nieuws

cult

zine