Opera

Decoratie of kunst? Twee Mozart-opvoeringen stellen vragen over het operagenre

2 "La Clemenza di Tito" van regisseur Michael Hampe. © rv Annemie Augustijns

In Gent, Antwerpen en Amsterdam zijn deze maand twee totaal verschillende producties van dezelfde opera van Mozart te zien: La Clemenza di Tito, een weerbarstig meesterwerk. Gelegenheid om na te denken over de vele interpretatiemogelijkheden die opera biedt.

Een duffe ‘opera seria’, oftewel 'een barokke staatsieopera': dat is de reputatie die La Clemenza di Tito met zich meetorst. Nochtans is de opera, die Mozart in 1791 schreef ter gelegenheid van de kroning van keizer Leopold II als koning van Bohemen, een werk met grote psychologische kracht.

2 Dezelfde operan, in een regie van Peter Sellars. © RV Ruth Walz

Clemenza vertelt het verhaal van Tito, een Romeinse keizer die een staatsgreep overleeft en besluit om de verrader, zijn beste vriend Sesto, níét ter dood te veroordelen. Twee jaar na de Franse revolutie was die vergevingsgezindheid brandend actueel, en ook vandaag zijn er voorbeelden te vinden van bewindslieden die wat meer empathie zouden kunnen gebruiken.

cult

zine