Theaterrecensie

Berlin speelt met waarheid en fictie in ‘Remember the Dragons’

2 © Berlin

In tijden van post-truth en fake news heeft de waarheid een wankel statuut. Dat is verontrustend, behalve in het fictief-documentaire universum van theatercollectief Berlin, dat met Remember the Dragons (11+) een hulde brengt aan de kracht van de leugen, aanjager van verbeelding en bevrijding.

Na KID (8+) van Bog, is Remember the Dragons de tweede voorstelling in twee weken tijd waarin het publiek van volwassenen en het kinderpubliek van elkaar worden gescheiden – waarin kortom niet de gedeelde kijkervaring, maar juist de verschillende perspectieven op eenzelfde ‘waarheid’ centraal staan. Al is volgens de ‘oude wijze Chinees’ die de volwassenen begeleidt juist de waarheid misschien niet zo interessant. De kinderen zijn op dat moment al verdwenen naar een zaal waar ze, zo zien we via een camera, elk afzonderlijk plaatsnemen voor een beeldscherm. Dat zich in die zaal straks ook een woest Drakenfeest zal ontrollen, met rituele dansen in astronautenpakjes, zullen zelfs de braafste kindertjes achteraf ontkennen. Wat gebeurt daar echt?

Share

Als volwassene zijn we de ambitie verloren om op de maan te mikken

De ‘realiteit’ die de volwassenen vanuit hun wachtruimte zien en horen is in verschillende opzichten twijfelachtig. De camerabeelden die de kinderen volgen worden geregeld onderbroken door video-interventies van de ‘Chinese gids’ die ons inwijdt in de traditie van het Drakenfeest en ons bewust maakt van hetgeen we als volwassenen zijn verloren: de ambitie om op de maan te mikken. 

Op een ander scherm loopt, schijnbaar als verstrooiing, een actualiteitenprogramma met radiomakers Sven Speybrouck en Koen Fillet, waarin een aantal gasten op een bijzonder geloofwaardige manier broodjes aap uit de mouw schudt – of misschien is het verkeersbericht waarin een luisteraar een ‘astronautenpak op de E34’ meldt nog het strafst. De beelden en verhalen verwijzen naar elkaar, grijpen in elkaar, spiegelen elkaar zowel in fictie als in ‘realiteit’ en zullen door de ervaring van de kinderen nog verdiept worden. De essentie? Zowel de waarheid als de leugen is een fictieve constructie, maar de volwassene die wil blijven dromen van de maan doet er goed aan dat bevrijdende spel van begripsverwarring mee te spelen.

2 © rv / Berlin

Terwijl het web aan verwijzingen in de adult room spannend en intellectueel uitdagend is, werpt zich de vraag op of de kinderen dezelfde gelaagdheid ervaren – hun beleving lijkt eendimensionaler. Voor hen sluit Remember the Dragons sterk aan bij voorganger Perhaps All the Dragons dat Berlin in 2014 voor volwassenen maakte: een videovoorstelling opgebouwd uit documentaire verhalen die onderling interageren en door een subtiel web van verwijzingen – waar of vals? – met elkaar in verbinding staan. 

De wat vreemde vaststelling is dat in deze dubbelvoorstelling, gemaakt binnen twee productiehuizen voor jeugdtheater (Kopergietery en Hetpaleis), het perspectief van de jeugd er een tikkeltje bekaaid vanaf komt. Maar het besef dat het een klein mirakel vergt om een razend complexe voorstelling als
Remember the Dragons te realiseren, dwingt begrip af. En nog meer respect: die gasten van Berlin durven tenminste op de maan te mikken.

Tot 30/12 in de Kopergietery, Gent. Vanaf 3/1 in Hetpaleis, Antwerpen.  berlinberlin.be

nieuws

cult

zine