Theaterrecensie

‘Bonte nacht’ is jeugdtheater dat schildert met kinderlijke fantasie

1 Bonte Nacht. ©Diego Franssens

Het was het ultieme streven van de kunstenaars van de COBRA beweging: om te creëren met eenzelfde spontaniteit als die waarmee een kind aan het schilderen gaat. In ‘Bonte nacht’ van De Maan en Tuning People mogen de allerkleinsten (4+) hun fantasie de vrije loop laten bij een bewegend schilderij van verfklodders en valse benen. Veel bonter dan dit maken ze jeugdtheater niet!

Katrien Valckenaers, Maxim Storms en Greet Jacobs komen op in saaie kaki shorts en met foute sletsen aan hun voeten. Maar één lik aan de verfborstel en dit theaterfeest barst los. Op verschuifbare wanden wordt geklodderd en gespat dat het een lust is. Met weinig meer dan verf en wat extra valse ledematen ontstaat een associatief spel. De tekst is al even absurd: cijfers worden gekoppeld aan kleuren, kleuren aan losse woorden in dit bewegend schilderij dat glibbert van het ene tafereel naar het andere wars van oorzakelijkheid of realiteitszin. “Is het een paard, nee het is een koe want een koe is blauw!”

Bezorgden de blauwe bomen Van Gogh nog een meewarige blik, in de fantasie van een kind kan alles. Een groene markiezin zo weggelopen uit Wonderland, een kabouter met benenmuts of een olifantenslurf uit ledematen. ‘Bonte nacht’ doet een appel op de fantasie van het kind. Verwarring is in deze een speeltuin en geen obstakel waar de staart van een paard met het grootste gemak een pruik van de tante wordt en een paar benen octopustentakels. Hilariteit en (soms wat angstig) gegil wisselen elkaar af bij het jonge grut.

Voor ‘Bonte nacht’ bundelden twee gezelschappen hun krachten: Tuning People met hun voorliefde voor Dadaïsme in beeld en geluid en Beeldensmederij De Maan dat het ambacht van figurentheater graag inzet voor (donker) theater met een hoek af. Het blijkt een combo made in heaven, hierbij gerugsteund door het spelplezier van de jonge acteurs en de associatieve bruitage van Wannes Deneer. “Liggen in een taart laat je de dingen van een andere kant bekijken”, klinkt het.

‘Bonte Nacht’ ontstond als reactie op een lerares die tijdens een voorgaande productie van Tuning People de nood voelde om elk beeld aan haar kinderen tijdens de voorstelling uit te leggen. Wel, dan zetten ze haar nu fluks buiten spel. Want zoals goede wijn geen krans behoeft, zo behoeft goede kunst geen uitleg. En dat bewijst ‘Bonte nacht’ ten overvloede.

Tot eind december op tournee. www.demaan.be