archief

Verdwalen in het spiegelpaleis van de kunst

Een duivelskunstenaar of een intellectuele speelvogel? Boek na boek zet de Spanjaard Enrique Vila-Matas met sprekend gemak dwaalsporen uit. In zijn vermakelijke roman over kunstenwalhalla Kassel en Documenta windt hij ons moeiteloos om de vinger.

Roman. Is hij een erfgenaam van Jorge Luis Borges, een schoonzoon van Rabelais, een stiefbroer van Franz Kafka, een familielid van Herman Melville of een verre nazaat van Laurence Sterne? Enrique Vila-Matas (°1948) steekt ze allemaal in zijn binnenzak en roept in zijn vernuftige en speelse oeuvre de hele wereldliteratuur op het appel. De Spaanse veelweter propt in zijn onophoudelijke sliert romans en essays een container aan referenties. Toch heb je zelden het gevoel dat hij bespaart op leesbaarheid. Stelselmatig voert Vila-Matas afsplitsingen van zichzelf op: zowat dertig keer figureert hij in zijn eigen boeken.