Opinie
LINDA DUITS

Wees niet bang van de vagina

2 'We zien de nieuwe preutsheid niet alleen in de media. Tieners douchen in hun ondergoed. Topless zonnen is uit', schrijft Duits. © Roel Burgler

Linda Duits is publicist gespecialiseerd in populaire cultuur. Als onderzoeker is zij verbonden aan de afdeling Genderstudies van de Universiteit Utrecht.

2 Linda Duits. © rv

Vagina is een vies woord. Althans, dat vindt Apple. Toen het zo getitelde boek van Naomi Wolf via iBooks beschikbaar kwam, was de titel veranderd in V****a. Facebook houdt er ook al niet van. Het sociale netwerk verwijdert zelfs educatieve plaatjes van het vrouwelijk geslachtsorgaan. Google filtert uw zoekopdrachten: zoeken op 'poesjes' levert allang geen porno meer op. Terwijl u eerst zelf de optie had om voor een 'safe search' te kiezen, is dat nu standaard ingesteld.

De grote technologiebedrijven zijn uiterst conservatief als het op seksualiteit aankomt. Dat heeft gevolgen voor andere media. Onlangs besloot de Amerikaanse Playboy te stoppen met blootfoto's. Ze willen safe for work zijn. Technologieblog Wired analyseerde correct dat het hier gaat om de macht van Facebook. Tijdschriften proberen online hun teruglopende ledenbestanden tegen te gaan. Daarvoor zijn ze grotendeels afhankelijk van platforms als Facebook. Wat conservatieve politici decennia hebben geprobeerd, lukte Mark Zuckerberg zonder slag of stoot.

Modeontwerper Walter Van Beirendonck gaf in de jongste uitzending van het televisieprogramma Alleen Elvis blijft bestaan aan dat de blote borst van de catwalk verdwijnt. Het is een interessante vraag in hoeverre ontwerpers hier net als Playboy inspelen op de regels van Instagram - hét platform voor mode - waar de tepel net als bij moederbedrijf Facebook verboden is.

Al meer dan tien jaar wordt er in de media geageerd tegen een vermeende seksualisering van de samenleving. Die zorgen kunnen we ook omdraaien: seksualiteit in de publieke ruimte neemt niet toe, maar onze tolerantie ervan neemt af. We zien de nieuwe preutsheid niet alleen in de media. Topless zonnen is uit. Tieners douchen in hun ondergoed. Korte broekjes en spaghettibandjes mogen niet meer in de klas.

Share

De nieuwe preutsheid heeft alles te maken met geen heisa willen. Voor bedrijven is het beter om niet in opspraak te komen en daarom passen ze zelfcensuur toe

In de nieuwe preutsheid herkennen we het gedachtegoed van radicaalfeministen uit de Tweede Golf. Onder het motto 'pornography is the theory, rape is the practice' streden ze tegen pornografie. Zulke radicaalfeministen wezen seksualiteit bijna geheel af. Iedere vorm van seksuele penetratie is verkrachting, meenden zij. Het is een radicale politiek die onder feministen nauwelijks meer wordt aangehangen. Het is daarom des te opmerkelijker dat deze denkbeelden zo gretig aftrek vinden in de huidige samenleving.

De bazen van Apple, Google en Facebook zijn geen radicaalfeministen, net zoals modeontwerpers die de blote borst vermijden dat niet zijn. De nieuwe preutsheid heeft alles te maken met geen heisa willen. Voor bedrijven is het beter om niet in opspraak te komen en daarom passen ze zelfcensuur toe. Dat betekent niet dat de belofte van seks niet meer ingezet wordt om spullen te verkopen, maar wel dat expliciete seks en bloot vermeden worden.

Die terugkeer van het taboe op seksualiteit is gevaarlijk. Bloot is niet hetzelfde als naakt en seksualiteit is een bijzondere bron van plezier. Praten over seks en het bekijken van je eigen lichaam is voor jongeren erg moeilijk. Dat leidt tot grote problemen, ook onder volwassenen.

Dat gaat niet alleen over het ter sprake durven brengen van voorbehoedsmiddelen, maar ook over kunnen genieten. Tegen de conservatieve stroom in moeten we daarom seksuele vrijheid blijven opeisen. Mark Zuckerberg is niet de baas over de borst, wees niet vreemd van de vagina.

Meer opinie? Krijg elke woensdag en zondag onze Opiniemakers nieuwsbrief.

nieuws

cult

zine