Opinie
GERARDO SALINAS

Waarom (werken aan) diversiteit?

2 Een scènebeeld van 'A Reason to Talk'. 'Creaties als deze maken zichtbaar wat onder de culturele radars aan het gebeuren is.' © rv

Gerardo Salinas is artistiek leider van Mestizo Arts Festival. Hij was commissielid in de laatste structurele ronde van het kunstendecreet.

2 Gerardo Salinas. © rv
Share

Ik ben ervan overtuigd dat we voor een nieuw tijdperk in de kunsten staan

'Cultuursector te blank', vatte deze krant de adviezen samen van de beoordelingscommissies in de kunstensector (DM 19/3). En dus te weinig divers?

Werken aan diversiteit is voor veel mensen als een bezoek aan de tandarts: niet prettig, wel nodig. De opdracht roept weerstand op, en gevoelens van onbegrip en onrechtvaardigheid. Het is logisch dat er voorwaarden staan tegenover publieke middelen. De poging om meer mensen via deze middelen te bereiken, klinkt vanzelfsprekend. Op de keuze van de voorwaarden ga ik hier niet in. Zelf kies ik voor 'diversiteit', niet omdat het een voorwaarde voor middelen is, maar omdat het mijn artistieke keuze is. Een vertrekpunt van waaruit een nieuwe canon ontstaat.

Ik ben ervan overtuigd dat we voor een nieuw tijdperk in de kunsten staan. We leven in een unieke tijd, in een context van nieuwe technologieën en migratiegolven. Het is een mondiaal fenomeen en Vlaanderen kan een artistieke koploper worden.

Ik werk al jaren aan kunst van 'nieuwe stedelijkheid'. Dit is het product van de ontmoeting tussen onze gedocumenteerde professionele kunstensector en de niet-gedocumenteerde artistieke praktijken die een gevolg zijn van de groei van de steden en de migratiegolven. Neem nu creaties als Rumble in da Jungle, Wachten op Gorro of A Reason to Talk. Theater, rap, straattaal en migratieverhalen worden gebruikt als materiaal om relevante kunst te produceren. Deze creaties maken zichtbaar wat onder de culturele radars aan het gebeuren is. Ze maken nu deel uit van ons repertoire en zijn wat betreft publiek en kritiek een succes geweest.

De expertise en investering door meestal kleine initiatieven en individuele kunstenaars wordt nog te weinig door de sector benut en ondersteund. Het is logisch dat nieuwe manieren van werken moeilijk gelezen worden en je ziet dat broodnodige initiatieven als Nuff Said (geen projectsubsidies gekregen) of Kunst Z (kreeg bij het preadvies 'voldoende') onvoldoende gehonoreerd worden voor de belangrijke rol die ze vervullen.

Share

Ik hoopte dat gevestigde huizen nieuwe (diverse) expertise zouden opnemen en ondersteunen. Dat is nog niet genoeg gebeurd

De tijd is rijp om dit uit te werken vanuit de kern van onze kunstensector. Ik ben het eens met Luc Van den Bosch (Toneelhuis), die zegt: "Natuurlijk moet aan diversiteit worden gewerkt. Maar dat moet als een optelsom in de hele sector worden gezien." Veel kunstenaars en organisaties zijn met dit onderzoek bezig. Zoals Moving Forward, denktank van artiesten en organisaties die met superdiversiteit en dekolonisering van de kunsten bezig zijn. Om met hen samen te werken is één ding belangrijk: prioriteit maken van deze zoektocht. om nieuw materiaal te leren interpreteren en je eigen referentiekader in vraag te stellen. Dat vraagt ook middelen.

Ik hoopte in de aanloop naar de nieuwe subsidieronde op meer samenwerking. Dat gevestigde huizen nieuwe (diverse) expertise zouden opnemen en ondersteunen. Dat is nog niet genoeg gebeurd. Zoals Tijl Bossuyt (podiumkunstencommissie) zegt: vaak "ontbreekt het aan een duidelijke visie of strategie". Logisch: de expertise zit op andere plaatsen in onze sector. We moeten aanvullend werken.

Het potentieel van de nieuwe stedelijkheid moet nog gevonden worden. Waarom moet dit prioritair zijn? Omdat deze dialoog een bron van oneindige rijkdom is. En omdat de toekomst van onze kunsten en haar relevantie in de wereld hiervan afhangt.

De wereld is klaar voor de Vlaamse kunsten van de 21ste eeuw. Om de link te leggen met meer commerciële praktijken, in dit geval een artistieke praktijk, hebben we de impact van figuren als Stromae kunnen ervaren; een versmelting van verschillende symbolische lagen die in Brussel aanwezig zijn.

Ik hoop dat we samen deze uitdaging kunnen aangaan. En dat we samen kunnen werken aan het culturele erfgoed van de toekomst.

Meer opinie? Krijg elke woensdag en zondag onze Opiniemakers nieuwsbrief.

nieuws

cult

zine